Fast skal ta betalt for søk

Søkeselskapet Fast har i det stille begynt å ta seg betalt fra bedrifter som vil ha flere treff. Men Fast lover at det ikke skal bli noe juks. Slik fungerer systemet:

Etter dotcom-bølgens fall jakter Internett-selskapene, deriblant norske Fast Search & Transfer desperat etter nye inntektskilder. Nå ser det ut som Fast har funnet en mulighet, skriver Searchenginewatch.

I løpet av noen dager skal Fast lansere en betaltjeneste kalt PartnerSite. Betaltjenester i søkemarkedet har vært omstridt, da mange frykter at at de med størst lommebok skal komme øverst på lista over søketreff i stedet for de Internett-sidene som er mest relevante for søket.

Slik skal det definitivt ikke bli, sier FASTs toppsjef Rob Fisher til digitoday.no.

- De som betaler vil bli lagt inn i indeksen vår veldig kjapt, heller enn å måtte vente i flere uker. I tillegg vil vi crawle sidene deres en gang hver 24. eller 48. time, så indeksen alltid er oppdatert i forhold til innholdet på sidene. Kundene vil også få tilgang på statistikk som viser hvordan sidene deres vises i søkemotoren, slik at de kan optimaliseres, forteller Fisher til digitoday.no.

Fisher forteller at selskapet ikke har sendt børsmelding om den nye tjenesten, fordi det skal være en "myk" start, med noen få partnere som får teste ut tjenestene. Selskapet sendte ut en pressemelding om partnerprogrammet i juni, og ifølge Search Engine Watch skal tjenesten lanseres om få dager.

Fisher forsikrer at betaling ikke skal påvirke relevans eller ranking i søkemotoren, men tror likevel selskaper vil betale for tjenesten.

- Det er et marked der ute, for folk er villige til å betale for å få innholdet sitt inkludert i søkemotorer på en kvalitativ måte heller enn at det skal være basert på tilfeldigheter, sier han.
I tillegg til dette skal selskapet lansere sentraliserte søketjenester for nettsteder - slik at interesserte kan laste ned litt kode til sine egne sider, for så å bruke FASTs motor og tilby søketjenester på egen web.


- Svært mange slike lokale søkemotorer som ligger på sidene til forskjellige selskaper er bare skiten, sier Fisher.

Sist måned annonserte selskapet et søkepartnerskap for IBMs nettsted, og Fisher håper flere kunder vil komme løpende.

Ifølge Search Engine Watch skal også Fasts søketjeneste Alltheweb nylanseres til uka. Hva nyhetene består i er ikke kjent.

Til toppen