Fast slåss trolig om ny storkontrakt

Yahoo! Japan leter etter ny søkemotor, en viktig mulighet for Fast-sjef John M. Lervik i hans kamp mot Google.

Det norske søketeknologiselskapet Fast er trolig med i kappløpet om å bli Yahoo! Japans nye søkemotor. I kampen mot Googles dominerende posisjon, hadde dette vært en viktig økonomisk og PR-messig kontrakt for Fast.

Les også:

Yahoo! Japan har en unik posisjon i verdens nest største økonomi - 78 prosent av alle japanske internettbrukere benytter seg av Yahoo! Japan.


Japan er også det enkeltlandet med flest Internett-brukere etter USA.

Yahoo! har lenge brukt Google som søkemotor, til tross for at stadig flere går rett til søkemotoren selv. Dette gjør Yahoo! og Google til konkurrenter, men Yahoo! valgte likevel nylig å fornye kontrakten med Google.

Fast fortalte i vår at selskapet var i forhandlinger med både Yahoo! og Microsofts MSN, to av de største portalene i verden. Microsoft har utsatt beslutningen om valg av søkepartner, men nå har det dukket opp en annen mulighet for Fast.

Yahoo! har valgt søkepartner, men Yahoo! Japan er bare deleid av Yahoo! og opptrer som et langt på vei selvstendig selskap. Nå ønsker selskapet å bli bedre på søk, skriver Cnet.

Selskapet har da følgende muligheter: Forsterke bruken av Google og Overture eller bytte til et annet søkeselskap.

digi.no ringte derfor Fast-sjef John M. Lervik og spurte om ikke Yahoo! Japan hadde vært en viktig kontrakt for Fast.

- Vi vil ikke kommentere forhandlinger med spesifikke kunder. Men vi har utviklet sterkt forbedret støtte for japanske brukere og skal snart lansere denne på vår Internett-søkemotor, forteller en knapp Lervik til digi.no.

Til toppen