Fast tapte finale med Google

Søkeselskapet Fast arbeider hardt med å kapre i hvert fall én av de tre største portalene. I går tapte selskapet den første tvekampen mot Google.

17. april kunne digi.no fortelle at norske Fast for tiden arbeider intenst med å skaffe seg innpass hos en av de tre største portalene i verden. For selskapets hovedkunde, Lycos, kommer først på en femteplass på listen over de viktigste Internett-stoppestedene for folk flest.

Og Google har skaffet seg en soleklar lederposisjon med to av tre Internett-brukere i verden, både gjennom sitt eget nettsted og at de driver søkene for Yahoo!.

Les også:

Tallene understreker Fasts behov for å skaffe seg en kontrakt med en av de tre toppaktørene; Yahoo!, Microsoft MSN eller AOL. En slik kontrakt vil gi Fast et skikkelig PR-løft sammen med nye inntekter.


- Vi har vært i møter og skal i flere med både Yahoo!, MSN og AOL. Alle har ganske kortvarige kontrakter med Inktomi og Google i dag, fortalte Fasts søkemotor-sjef Knut Magne Risvik til digi.no i april.

Men i går ble det kjent at AOL, verdens største Internett-leverandør, har droppet Inktomi og i stedet inngått kontrakt med Google.

Fast håper fortsatt på at Googles eget nettsted irriterer Yahoo! og Microsoft.

- Yahoo! og de andre portalene er irritert på Google. For det var Yahoo! som gjorde Google kjent, men siden har Google brukt veldig mye penger på å bygge eget merkenavn. Selskapet fremstår i dag som en konkurrent til portalene, sier Risvik.

Til toppen