Fast venter på Dell for å selge søkemotor

Fast Search & Transfer er ferdig med søkemotoren de skal selge til bedrifter. Nå leter Thomas Fussel etter store partnere mens de venter på at Dell skal starte salget.

Fast er mest kjent for sine Internett-produkter, men selskapet skal hente mesteparten av sine inntekter fra søkemotorer de selger til å bedrifter. Installert på interne servere skal søkemotoren la ansatte i bedriften finne brev, rapporter, bruksanvisninger, e-post og andre dokumenter. Mye av rollen til Internett-søkesystemene er å skape PR for de kommende bedriftsproduktet.

Bedriftssøkemotoren har i utgangspunktet allerede vært ferdig en stund - i september kunne digi.no avsløre at Fast hadde solgt sin søkemotor til Dagbladet. Men dette var en utgave uten innstallasjonsrutine og et brukervennlig grensesnitt for å innstille og administrere søkene.
Les mer om Fast bedrifts-søkemotor:
Første salg av Fasts søkemotor til Dagbladet
Dell kjøper i Fast
Fast finpusser søkemotoren
digi.no har derfor spurt Fast-gründer, investor og nå administrerende direktør Thomas Fussel hva som tar så lang tid. Svaret hans er todelt.


- Først og fremst venter vi på Dell. Vi har jo inngått en avtale med Dell som skal selge ferdige oppsatte søke-servere, men det tar litt tid før Dell får satt sammen og finpusset oppsett og andre planer før de kan starte salget, sier Fussel til digi.no.

Fast og Dell har inngått en avtale som gir Dell eksklusiv rett til å lage søke-server basert på Intel-prosessorer. Men Fast kan selge produktet alene eller sammen med andre type plattform-leverandører, for eksempel Sun.

- Vi skal ikke selge søkemotor-pakken selv. Vi arbeider derfor med å inngå avtaler med et eller flere store internasjonale teknologiselskaper som kan bidra med konsultenthjelp til kundene, sier Fussel til digi.no.

På spørsmål om hva slags selskap dette vil være, nevner Fussel IBM, Andersen Consulting og Oracle, men påpeker at dette bare er eksempler.

Men på spørsmål om hvor stort markedet for bedriftsinterne søkemotorer er, blir Fussel ydmyk, til tross for at markedet verdsetter Fast til 24,8 milliarder kroner.
- Dette er et helt nytt marked. Vi vet ikke enda, vi må bare se etter hvert, sier Fussel til digi.no.

Målet er store og mellomstore bedrifter, men Fussel påpeker at i løpet av noen år vil søkemotoren kunne være et plastpakket hylleprodukt.

I mellomtiden har Fast lagt sin søkebrikke på hyllen. Dermed er krangelen med MRT Micro skrinlagt for godt. Fast hadde designet ferdig en søkebrikke som var flinkere til tekstsøk enn vanlige prosessorer og skulle selge denne sammen med sin programvare.

Les om krangelen mellom Fast og MRT:
Fast og MRT krangler om rettigheter
Fast og MRT i krig til høsten
- Fremskrittene vi har gjort med programvaren gjør at søkebrikken er forbikjørt. Vi vil derfor legge den på hyllen og ta en mindre avskrivning på dette, forteller Fussel.
Til toppen