BEDRIFTSTEKNOLOGI

Fast vil lappe viktige søkehull

Fast arbeider med et produkt som skal lappe svakhetene Google og Microsofts desktop-søk sliter med.

21. feb. 2005 - 07:24

Google, Yahoo og Microsoft har alle lansert nye løsninger for "desktop-søk". Dette er søkemotorer som ruller på PC-er og holder rede på de fleste typer filer som ligger på harddisken. Brukere kan søke etter ord og få vist treff i filer uavhengig av hvilket program informasjonen er skapt i.

Men alle disse løsningene har noen store svakheter: Den første er at desktop-søkemotoren nettopp er begrenset til selve den lokale PC-en, mens de flest bedriftsansatte har et område som ligger på en server der mye av det de skaper ligger lagret.

Disse dokumentene finner ikke desktop-søkeprogrammene. Det samme gjelder all informasjon som ligger i felles IT-systemer som regnskapssystemet eller CRM-systemet til bedriften.

Den andre store svakheten er at kollegaer ikke finner informasjon som er lagret på hverandres PC-er. Et søk avdekker for eksempel ikke at kollegaen din har hatt mye kontakt med kunden du nå forsøker å selge til.

Det er disse to problemstillingene Fast Search & Transfer arbeider med å løse. Selskapets hovedprodukt Fast ESP er en bedriftssøkemotor som lar ansatte lete i alle typer data en bedrift har - men ikke det som er lagret på den enkelte PC.

Dette arbeider Fast med å løse, opplyser Fast-sjef John M. Lervik til digi.no.

Tanken er å lage en personlig søkemotor som både skal kunne koble seg opp mot lokale desktop-søkeprogrammer og hente deres oversikter (indeksfiler) og i tillegg kunne søke gjennom all informasjon bedriften har - uavhengig av hvor den er lagret – kun begrenset av den ansattes aksessrettigheter.

Fast ESP er Fasts generelle søkemotor og søkemotoren som også dekker PC-er vil trolig bli solgt som et tilpasset, mer ferdig produkt. Fast selger allerede flere slike mer tilpassede søkeprodukter, blant annet for markedsanalyse, e-handel og katalogtjenester.

– Vi lager våre produkter i samarbeid med våre kunder. Akkurat nå er vi ute blant kundene, og viser dem løsningen for å få feedback. Ut i fra hva kundene forteller oss, tilpasser vi løsningene våre, og lanserer i ettertid. Hva som skjer med denne løsningen vil komme an på tilbakemeldingene, forteller Lervik til digi.no

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.