- Feil at iPad halverer laptop-salget

Best Buy hevder at utsagnet er kraftig overdrevet.

Best Buy mener seg misforstått i saken om at iPad halverer laptop-salget.

Det var anerkjente Wall Street Journal som i forrige uke skrev om de oppsiktsvekkende salgstallene til den amerikanske butikkgiganten.

Overfor avisen skal toppsjef Brian Dunn ha sagt følgende:

«Interne anslag viser at iPad har kannibalisert salget fra bærbare PC-er, særlig netbooks, med så mye som 50 prosent.»

Best Buy, som er den største el-butikkjeden i USA, ga dermed et inntrykk av at iPad tar et digert jafs av hele laptop-markedet. Nyheten spredte seg som ild i tørt gress, og ble gjenstand for oppslag verden over.

Men var det sant? Tja. Ikke godt å vite.

En presset Dunn svarte i hvert fall med en pressemelding. Der tar han avstand fra bildet som ble skapt om at salget av bærbare PC-er og ultraportable netbooks svikter.

- Rapportene om disse enhetenes død er betydelig overdrevet, heter det i en Mark Twain-inspirert uttalelse fra Dunn.

- Selv om [nyhetsoppslagene] delvis skyldes en kommentar i Wall Street Journal som ble tilskrevet meg, er ikke dette en nøyaktig fremstilling av det vi opplever. Faktisk ser vi noen endringer i forbruksmønsteret, der salg av nettbrett er en mulighet som kommer i tillegg («incremental opportunity»), sier han.

Best Buy-sjefen sier videre at de regner med at datamaskiner fortsatt vil være «en veldig populær vare fremover mot julesalget, på grunn av de attraktive fordelene slike produkter gir kundene».

- Derfor vil vi tilby et bredt utvalg av datamaskinprodukter og tilbehør for å møte den ventede sesongetterspørselen, avslutter Dunn.

Dunn unngår elegant å si at han er feilsitert i Wall Street Journal. Han avkrefter heller ikke utsagnet om at iPad kannibaliserer salget av andre bærbare produkter.

Ei heller kommer han med statistikk om hvordan de faktisk opplever markedet for bærbare PC-er.

- Leser vi mellom linjene høres det ut som han traff en nerve hos laptop-produsentene. De kan ikke ha likt å høre sjefen for en av deres største distributører nedvurdere produktene deres før den viktige julehandelen, skriver Cnet.

    Les også:

Til toppen