(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Galaxy S7 Edge

Feil på flunkende nye Galaxy S7 Edge

– Dette har topp prioritet hos Samsung, la det være klinkende klart.

Fortvilte kunder med nyinnkjøpte Samsung Galaxy S7 Edge opplever at telefonen stadig vekk mister dekning og kobler seg av mobilnettet. De berørte opplever at det verken er mulig å ringe, motta samtaler eller bruke data.

En restart løser problemet, men bare midlertidig. Det viser seg at modellen har en programvarefeil, som Samsung jobber med å fikse.

I godt over en uke har Samsung Norge lovet en oppdatering.

«Surt å betale tusener av kroner for en telefon som kun virker med wifi». «Ingen nettverk tilgjengelig» er feilmelding som dukker opp når man forsøker å ringe. Innkommende samtaler går rett til mobilsvar, er blant en rekke tilbakemeldinger fra kunder til Samsung på selskapets norske Facebook-sider.

– Vi er klar over denne feilen og er lei oss for det som har skjedd. Det er en feil som rammer utover bare Norge. Vi jobber med å teste en oppdatert firmware som skal rette problemet akkurat nå, og håper få dette ut så snart som mulig, sier salgssjef Stig-Ove Langø i Samsung til digi.no.

Mer nøyaktig om tidspunkt for når feilrettingen kommer kan ikke Langø være, men som han sier:

– Dette har topp prioritet hos Samsung, la det være klinkende klart. Den kommer så raskt som overhodet mulig.

Problemets omfang er uklart. Det er mange som har tatt kontakt med Samsung Norge. Etter det de erfarer er det i all hovedsak modellen S7 Edge som er berørt.

Etter alt å dømme spiller det en rolle hvilken teleoperatør man har.

– Det er forskjell mellom operatørene, sier salgssjefen. Han ønsker ikke å gå nærmere inn på hva han mener med det.

Kvikkfiks: Skru av 4G

Kundene som er berørt vil ifølge ham få oppdateringen pushet ut automatisk. De skal få beskjed når den nye programvaren er tilgjengelig.

En kvikkfiks i mellomtiden kan være å skru av 4G/LTE, slik at telefonen blir begrenset til 3G/GSM.

–  Hvis noen er veldig plaget kan tipset være å skru av 4G, da unngår du hele problemet, sier Langø.

Stor etterspørsel

Det er selve flaggskipet i Samsungs portefølje av smartmobiler som har fått en uheldig start. Telefonene Galaxy S7 og Galaxy S7 Edge ble norgeslansert for få uker siden, fredag den 11. mars.

Dette er også en av de mest etterspurte lanseringene til selskapet så langt. Aldri før har så mange forhåndsbestilt, kunne selskapet melde i forbindelse med salgsstarten. Det var da snakk om dobbelt så mange forhåndsbestillinger i Norden sammenlignet med tidligere Galaxy-generasjoner.

Mest solgt av de to variantene i Galaxys nyeste serie er modellen S7 Edge, som sto for 61 prosent av forhåndssalget. Det er også denne modellen som later vil å være plaget med problemet nevnt i denne artikkelen.

Til toppen