Google feier 15-årsdagen for selskapets søketjeneste med et doodle-spill. (Bilde: digi.no)

Feirer 15 år med nye søkefunksjoner

Google innfører ny motor og funksjonalitet.

Google feirer i dag 15-årsdagen for selskapets søketjeneste. Nøyaktig hvorfor dagen feires den 27. september, er ganske uklart. Datoen for feiringen har blitt flyttet flere ganger.

De som er interessert i Googles og søketjenestens historie, kan lese om denne i artikkelen digi.no publiserte i forbindelse med tjenesten 13-årsdag for to år siden. For det er nok av ting som har skjedd i ettertid. Selskapets egen oversikt finnes her.

Google Search er verdens ubestridt mest brukte søketjeneste. Om det er den beste søketjenesten, er det større uenighet om. Synspunktene vil nødvendigvis variere med den enkeltes behov og forhold til metodene Google bruker for å hente ut resultatene.

Siden Google Search ble tenåring, har tjenesten fått en hel del ny funksjonalitet. Det aller nyeste ble lagt til så sent som i går.

Knowledge Graph og Google Now er nok de to mest omfattende nyhetene for søketjenesten de siste årene.

Knowledge Graph markerte søketjenestens overgang fra å være en informasjonsmotor til å bli en kunnskapsmotor. Tjenesten hadde ikke lenger bare kunnskap om hvor og hvordan søkeordene brukes, men kunne nå i økende grad forstå forholdet mellom ordene og mer konkrete objekter, slik som steder, personer og gjenstander, samt abstrakte ting som hendelser, filmer eller melodier.

Det mest synlige resultatet av Knowledge Graph er feltet som ofte dukker opp til høyre for søkeresultatene. I dette feltet vises mer informasjon om det objektet programvaren antar at brukeren søker etter, basert for eksempel på en Wikipedia-artikkel eller enn Google+-oppføring. Slik bruk av andre aktørers innhold er omstridt, først og fremst grunnet Googles dominerende posisjon. Det har ført til offisielle klager, både i USA og EU. USA har i stor grad frikjent Google, mens EU krever at Google gjør endringer. Det er et ennå ikke avsluttet kapittel.

Google Now er en tjeneste som i alle fall foreløpig for det meste foregår i Googles søkeapplikasjoner til Android og iOS. Tjenesten har til hensikt å tilby brukerne nyttig informasjon allerede før brukerne rekker å spørre. Dette bygger på data fra en rekke kilder, inkludert brukerens posisjon, søkelogg og e-postbekreftelser fra Googles samarbeidspartnere.

Ny motor

Google har i løpet av den siste måneden byttet ut selve motoren bak søketjenesten. Den forrige motoren het Caffeine, den nye er døpt Hummingbird. Under en pressekonferanse i USA fortalte Googles søkesjef, Amit Singhal, den nye motoren bygger indeksene på en helt ny måte, skriver Gizmodo. Dette innebærer at den leser websidene annerledes enn tidligere – dette for å kunne oppnå en større forståelse av det som er skrevet på siden, men også ved å sette dette i sammenheng med innholdet på andre sider.

Dette betyr trolig at mye søkemotoroptimalisering må gjøres på nytt.

Sammenligning

En ny funksjon som nå har kommet til Googles søketjeneste, er sammenligninger av egenskapene til i velkjente produkter. Foreløpig ser dette ut til å fungere kun på engelsk og først og fremst i forbindelse med matvarer, hvor man ved hjelp av en søkestreng som «compare carrots to oranges» får opp en oversikt over næringsinnholdet. Andre typer objekter som nå kan sammenlignes, inkluderer i alle fall planeter og hunderaser, men også husdyrarter, som vist nedenfor.

Det er nå mulig å få Google til å vise en grov sammenligning av for eksempel ulike husdyrarter.
Det er nå mulig å få Google til å vise en grov sammenligning av for eksempel ulike husdyrarter. Bilde: digi.no

Man kan nå få vist oversikter over de mest omtalte personene innen en del ulike genrer, for eksempel kunstnere, musikere og politikere. Man kan for eksempel søke etter rockeartister. Da får man opp en oversikt som vist nedenfor.

Den horisontale bildelisten øverst viser de 20 mest omtalte rockeartistene. Ønsker man å se en tilsvarende liste for en annen musikkgenre, kan man velge fra menyen til høyre.
Den horisontale bildelisten øverst viser de 20 mest omtalte rockeartistene. Ønsker man å se en tilsvarende liste for en annen musikkgenre, kan man velge fra menyen til høyre. Bilde: digi.no

Det loves også bedre synkronisering av brukerdata for brukere som benytter Google Now på flere ulike enheter. Det betyr at man for eksempel gi en Android-enhet beskjeden «OK Google. Remind me to buy olive oil at Safeway» og får påminnelsen på en iPhone i det man går inn i butikken. Dette avhenger dog av en versjon av Google Search-appen som kommer til iOS om noen uker. Det er dessuten lite sannsynlig at det vil fungere særlig godt på norsk.

Nyttig eller ikke. Dette er svært langt unna det Google Search framstod som i 1998, noe man kan se her.

    Les også:

Til toppen