BEDRIFTSTEKNOLOGI

Feit LCD-skjerm for bedre helse

Samsung lanserte mandag en LCD-skjerm der hovedfokus for utviklerne har vært ergonomi, ergonomi og ergonomi.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
7. jan. 2003 - 08:48
LCD-skjermen Samsung SyncMaster 172W.
LCD-skjermen Samsung SyncMaster 172W.

Skjermen Samsung lanserte mandag, SyncMaster 172W, er noe for seg selv. Den har oppløsning som en 17-tommers skjerm i bredden og som en 15-tommer i høyden, det vil si 1280x768 eller et forhold på 15:9. På de fleste vanlige skjermer er forholdet mellom bredde og høyde 4:3. Dette skal ifølge selskapet gjøre skrivebordet bredere, slik at for eksempel multimedieprodukter får en ny dimensjon.

Men skjermen er også utstyrt med en spesielt fleksibel fot som gjør at den er justerbar både i dybden og i høyden, helt ned til bordplaten.

Margareta Rosén, autorisert fysioterapeut og ergonom, sier i en pressemelding at monitoren har stor betydning når man skal skape et godt arbeidsmiljø ved PC-arbeid.

- Dette har til tider fått liten oppmerksomhet, fordi man fokuserer på skadeeffektene av mus og tastatur, sier hun. Rosén understreker videre hvor viktig det er å ta synsergonomi og arbeidsstilling på alvor i forhold til bildeskjermen.

- Hvis man tilpasser monitoren til den enkeltes arbeidsstilling, utsetter man ikke kroppen for unødvendige belastninger. En fleksibel skjerm er også viktig for å kunne variere sittestillingen, og det er et behov som få bildeskjermer tilgodeser i dag, mener Rosén.

Skjermen er for øvrig utstyrt med både digital og analog inngang, samt et sett med høyttalere. Kabler til strøm og skjermkort er kveilet opp inne i foten, og dras ut til nødvendig lengde. Skjermen kan henges på veggen uten at demontering av foten er nødvendig.

Den nye skjermen har en lysstyrke på 450 cd/m² og et kontrastforhold på 400:1. Responstid er på 25 ms og det er mulig å se skjermbildet med opptil 150 graders synsvinkel.

Skjermen veier 4,9 kilo og veiledende pris er 6490 kroner inkludert mva. SyncMaster 172W skal bli tilgjengelig på det norske markedet i månedsskiftet januar/februar 2003.

Opera-nettleseren på iOS har hatt massiv økning i Europa etter DMA-reguleringene.
Les også

Nye EU-regler: Iphone-brukere har kastet seg over norsk nettleser

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra