Annonser på internett er ikke alltid hva de utgir seg for å være. I verste fall risikerer man å få pc-en infisert, også uten et klikk.

Felles front mot nettsøppel

Nettgiganter vil bli kvitt farlige annonser.

Noen av verdens største nettjenester går sammen om å bekjempe ett felles problem, som i verste fall kan true deres viktigste forretningsmodell.

Reklamedistribusjonen som store deler av nettets innholdstjenester lever av, er ikke alltid like uskyldig.

Skadelige script og forgiftede bannerannonser har flere ganger tidligere sneket seg inn i ellers troverdige distribusjonskanaler. Formidling av useriøse annonser, kanskje særlig for tvilsomme legemidler, har også vært et utbredt problem.

Google, Facebook, Twitter og AOL deltar alle i et nytt initiativ kalt Ads Integrity Alliance. Målet er å beskytte brukerne mot «onde annonser» og sørge for at tilliten til økosystemet for nettannonsering ikke blir ødelagt av useriøse aktører.

Alliansen er startet av nonprofit-organisasjonen StopBadware, der også Mozilla, Verizon, Paypal og Verisign er medlemmer.

- Ingen kan bekjempe internett-skala trusler på egenhånd. Derfor samler vi bransjens ledende aktører for å takle problemet i fellesskap, sier direktør Maxim Weinstein i StopBadware i en pressemelding.

Kollektivt skal medlemmene utforme forslag til retningslinjer, informere om trender og tilby opplæring til webadministratorer. Alt i et forsøk på å hindre utbredelsen av, og rense weben for, skadevare.

De skal også vedlikeholde en felles oversikt over verstingene, med rapporter over distribusjonsnettverk og IP-adresser kjent for svindel og spredning av skadevare.

Videre er det etablert et eget diskusjonsforum, BadwareBusters.org, myntet på erfaringsutveksling og bistand.

Til toppen