Felles tale og data for små bedrifter

En pakke fra Cisco Norge skal gi også småbedrifter fordelen av felles infrastruktur for tale og data.

Fordelene ved en felles infrastruktur for tale og data er mange, ikke bare på grunn av forenklet kabling, men først og fremst på grunn av de konvergente tjenestene man kan legge opp. Sagnomsuste «Computer Telephony Integration» er ikke lenger et hokus pokus av dyre bokser og maskinkodende konsulenter, men en mulighet.

For brukerne innebærer det at man kan klikke på en kontakt for å initiere en samtale, få opp informasjon om hvem som ringer straks man hører at det ringer, enklere konfigurasjon av telefonsvarer, enklere håndtering av talepost, tilgang til det bedriftsinterne telefonnettet mens man er ute på reise eller arbeider hjemme – gjennom en «softphone» på den bærbare – mer fleksible muligheter for konferanser og videokonferanser, og så videre.

Disse fordelene – i tillegg til at man sparer tellerskritt, særlig hvis man samtidig også erstatter ekstern ringing med IP-telefoni – forklarer hvorfor blant andre Cisco selger så mange såkalte «IP-telefoni»-løsninger for tiden.

– Hittil har våre produkter for slike løsninger i all hovedsak vært rettet vært mot store bedrifter med fra minst hundre ansatte og oppover, sier Nils Ove Gamlem i Cisco Norge. – De har vært for dyre og for kompliserte å installere og implementere for små bedrifter.

IT-leverandører allment har oppdaget at små og mellomstore bedrifter er et interessant marked. Cisco er ikke noe unntak i så måte. Over 40.000 norske bedrifter har fra 10 til 99 ansatte. De er målgruppen for en ny pakke som Gamlem og hans medarbeidere har satt sammen, og som skal friste med både kostnadsbesparelser, enkelhet og fleksibilitet.

Pakken består vesentlig av en ny serie lavkostsvitsjer kalt Catalyst Express Series 500, en ruter av typen 2851, og en ny versjon av programvaren CallManager Express som blant annet gjør at ruteren også kan fungere som en hussentral. Pakken kan utvides med andre Cisco-løsninger, for eksempel en svært allsidig meldingsklient, og med integrasjon mot Microsofts e-post- og samarbeidsserver Exchange.

– Vi mener dette imøtekommer alle hensynene vi har registrert gjennom våre kontakter med småbedrifter, sier Gamlem. – Er man opptatt av kostnader, gir ett felles nett for tale og data færre utgifter til installasjon og drift enn når man skal ordne med to eller flere nettverk hver for seg. De nye boksene vi tilbyr er også smartere, enklere og sikrere enn det bedriftene har i dag. Vi tilbyr vern om investeringer gjennom ordninger for trinnvis tillempning og overføring av lisenser. Vi tilbyr omfattende sikkerhetsløsninger, og vi legger opp til en infrastruktur der man raskt kan legge inn nye tjenester.

Den nye svitsjen gir blant annet «power over Ethernet», det vil si at IP-telefoner, trådløse aksesspunkter og annet utstyr kan få strøm over datakabelen slik at man ikke trenger å kople dem til strømnettet. Den leveres med programvare som gjør konfigurering, sikring og feilsøking tilgjengelig for vanlig oppvakte, ikke som tidligere da Cisco-svitsjer krevde kunnskaper om kommandoene i det proprietære operativsystemet IOS.

Det grafiske og web-baserte brukergrensesnittet til Ciscos programvare løser alle løpende oppgaver, blant annet å opprette virtuelle lokalnett. Dette er nødvendig dersom tale og data skal kjøres over samme fysiske nett. Ved å definere et eget virtuelt nett for tale, sørger man blant annet for at denne tjenesten ikke kan overrumples av plutselig overforbruk av båndbredde på datasiden.

Gamlem innrømmer at det ikke er nok for Cisco å tilby selve utstyrspakken.

– Vi er klar over at SMB-markedet fordrer helhetlige løsninger som omfatter for eksempel finansiering, service, produkter og løsninger fra tredje part. Vi diskuterer med andre store aktører, blant annet for å gjøre det enklere å ordne vår konvergente løsning på teleoperatørsiden. Og vi vurderer også om vi skal legge ressurser på finansieringssiden.

    Les også:

Til toppen