Fellesdata: Hva kan vi lære?

Fellesdata-katastrofen har vist oss at det er mennesker, ikke maskiner som vanligvis feiler. Hva gjør vi med dette?

Det tragiske med Fellesdata-katastrofen er at alle som har arbeidet litt med data kjenner seg igjen. Alle har vi vært litt kjappe og svart på dialogbokser litt fort uten å tenke oss om. Byttet om to backup-taper, to kabler eller slettet en underkatalog for mye.

Les om årsaken til Fellesdata-katastrofen: Et tastetrykk stoppet Fellesdata

Ingen vet helt akkurat hvordan dette skjedde, men sannsynligvis har systemet som styrer dataskapene hos Fellesdata flere sikringer før du får slette en harddisk. Kanskje var de koblet galt, så operatøren handlet i god tro. Men driftspersonell blir vant til ekstraspørsmål og andre sikkerhetsspørsmål - det er rutine og du svarer det vanlige.

Problemet er at vi er vanedyr - vi lærer oss rutiner for å konsentrere oss om andre ting. Legger du på litt stress, så er det ikke spørsmål om, men når ulykkene kommer.

Analysebyråer og andre eksperter kan fortelle deg at minst 80 prosent av alle datatap skyldes menneskelige feil, ikke teknologi.

Hva er så da løsningen?

Et problem er at EDB Business Partner har samlet så store deler av den norske banknæringen i sin underjordiske datahall. For banknæringens marginer er presset, og alle må kutte kostnader, deriblant milliardbeløpene bankene bruker på IT hvert år. Da blir svaret å rasjonalisere med stordriftsfordeler. Ulempen med dette har vi nå fått erfare - du samler svært mange egg i en kurv.

Det går an å stille spørsmålstegn ved at EDB Business Partner har fått kjøpe så mange av datasentralene som de har, men Konkurransetilsynet blir sjelden hørt og alle - både bankkunder og banker - vil ha lavere pris.

Løsningen er derfor trolig å automatisere så mange som mulig av de kjedelige rutinene og sjekkene vi mennesker etter hvert blir lei av. Dette er maskinvareleverandørenes jobb - å lage helt separate systemer som skaper brukervennlige systemer. Mange av oss har formatert harddisker på en PC og fått beskjed at alle data går tapt - selv om det er en tom disk du skal formatere. I Fellesdata-saken kunne det holdt med en alarm som hadde vist at det faktisk var data på harddiskene som ble bedt slettet.

Etter hvert som samfunnet blir stadig mer avhengig av IT må vi også være villige til å betale det sikkerhet koster. Fellesdata-tabben fikk enorme konsekvenser, og vi ser daglig at linjer og andre servere faller ned. Spørsmålet er hva vi godtar og hva vi er villige til å betale for. Når det gjelder bank burde svaret være svært mye.

Til toppen