Fellesdata overvurderte sine brukere

Årsaken til gårsdagens nedetid på EDB Fellesdata var en gammel klassiker: Ikke stol på hvor flinke dine brukere er.

digi.no kunne i går ettermiddag melde at datasentralen EDB Fellesdata nok en gang var rammet av nedetid. Kundene til 70 små og mellomstore banker var stort sett stengt ute fra sine nettbanker mesteparten av gårsdagen.

Nedetiden kommer etter tre IT-tabber i fjor høst, da blant annet bankdatasentralen var nede i hele åtte dager.

Siden har blant andre EDB Teamco-sjef Ole Urdahl hevdet overfor digi.no at man har fått ryddet opp i IT-arkitekturen og andre rutiner for å øke stabiliteten og avgrense fremtidige problemer. Ragnar Sandnes, leder for produktdivisjon i Fellesdata, hevder at gårsdagens problemer verken skyldes feil i IT-arkitekturen eller dårlig testing.


- Vi hadde testet den nye nettbank-programvaren på 500 brukere i 14 dager. Alt gikk greit og vi økte derfor antall brukere på søndag ved å slippe til alle kundene hos to mindre banker. Men den nye nettbanken hadde en ny funksjon - man skal logge seg inn med kundenummer, ikke kontonummer, forteller Sandnes til digi.no.

Dette fikk brukeren informasjon om, men EDB Fellesdata overvurderte hvor mye folk leser og hvor raskt man endrer gamle vaner.

- Systemene som sjekker passord og kunde- eller kontonummer tålte ikke at hundrevis av brukere logget seg på med feil nummer, forteller Sandnes. Vi hadde ikke forutsett at så mange gjorde denne feilen.

Nettbank-serveren ble derfor opptatt med altfor mye sjekkearbeid og de som hadde logget seg på korrekt fikk ikke komme til.

- Nå har vi lagt inn et enkelt sjekkprogram som gir alle som logger seg på med kontonummer beskjed. Dette stopper de grundigere søke- og sjekkeprosessene fra å stjele ressurser, forklarer Sandnes.

Fra sent i går ettermiddag var derfor alt tilbake til normal drift hos EDB Fellesdata.

Til toppen