Fellesnett for data og tale til SMB-markedet

Cisco gjør et nytt framstøt mot SMB-markedet med et fellesnett for data, tale og video.

Cisco lanserer denne uken nye produkter under porteføljen «Unified Communications System». Det dreier seg om løsninger for fellesnett for data, tale og video til små og mellomstore bedrifter.

Løsningene lar de ansatte kommunisere over tale, video, faks, lynmeldinger og e-post fra en bredt utvalg stasjonære og mobile enheter, som telefoner, PC-er og PDA-er. De skal være enkle å administrere, vedlikeholde og konfigurere. Hensikten er å øke effektiviteten og forbedre responstiden mot kunder, og samtidig redusere kostnader til nettverk og telefoni. De skal være enkle å bygge ut etter hvert som bedriften vokser.’

Et eksempel på løsning som Cisco mener mange kan ha spesielt glede av, kombinerer to Cisco-applikasjoner, henholdsvis Unified CallConnector og Unified CallManager Express, med for eksempel Microsofts gruppevare. Løsningen gir hver medarbeider tilgang til egen kontaktliste fra PC-en eller andre klienter, og gjør det mulig å ringe ved å klikke på det aktuelle telefonnummeret.

Systemet viser kontaktdetaljer på innkommende samtaler, og håndterer viderekobling enkelt og greit. Det viser tilstedeværelser på alle i bedriften, også alternative måter å nå kollegaer dersom de sitter i telefon eller møte.

I forbindelse med lanseringen av disse løsningene, kunngjør Cisco også to andre nyheter: En IP-telefon tilpasset SMB-markedet (Unified IP Phone 7931G) og en applikasjon for resepsjonister (Express Attendant Console) som gir oversikt over alle medarbeideres tilstedeværelse, med søkemulighet og enkel ruting av samtaler.

Til toppen