JUSS OG SAMFUNN

Fem års reklamasjon er for lenge

IKT Norge mener 5 års reklamasjonsrett på for eksempel harddisker er dyr - både for kundene og bransjen.

23. feb. 2006 - 09:20

Husker du PCen eller mobiltelefonen du kjøpte i mars 2001 - et halvt år før terrorangrepene i New York. Ja, det er lenge siden og trolig har du byttet minst en gang siden sist. Men bruker du disse produktene fremdeles og de går i stykker i morgen, kan du fremdeles kreve gratis reparasjon.

(Bildet viser en totalhavaert harddisk der lesearmen har slipt seg helt gjennom harddisk-platen)

digi.no avdekket i desember at Forbrukerrådet i utgangspunktet også kreve at leverandører må dekke såkalte følgeskader. Saken gjaldt en havert harddisk med store mengder bilder og Forbrukerrådet mener leverandøren må betale gjenoppretting av bildene.

Denne saken - sammen med et kraftig prisfall på flere typer IT-utstyr gjør at IKT-Norge nå mener tiden er moden for å diskutere dagens regelverk.

- Problemet er at dagens regler samler alt som heter elektronikk. 5 års reklamasjonsrett er riktig for blant annet TVer, mener Per Morten Hoff, sjef for bransjeforeningen IKT Norge. En flatskjerm har en forventet levetid på 8-10 år. Men statistikken tilsier at vi bytter for eksempel mobiltelefoner hvert 2,5 år. Betaler ikke kunden for en kvalitet og reklamasjonsrett som han/hun stort sett ikke har behov for, spør Hoff.

Han mener også at billige blekkskrivere og tildels PCer har for lang reklamasjonstid i dag.

- Både forbrukere og levernandørene hadde tjent på mer differensierte reklamasjonstider. For med timeprisene til en gjennomsnittelig norsk ansatt, blir reparasjoner på mange produkter ulønnsomt. En stor produsent av blekkskrivere sender nå kunder som klager om problemer en ny skriver, forteller Hoff.

- De færreste av oss bruker PCen vår i fem år, vi bruker dem stort sett i tre år, særlig etterhvert som prisene har rast de siste årene. Reklamasjonsretten burde vært mer differensiert, mener Hoff og mener Forbrukerrådet burde endre dagens regelverk.

Hoff peker på at reklamasjonsreglene for elektronikkprodukter til noen hundrelapper er langt strengere enn på biler til mange hundre tusen kroner. I bilbransjen har man minimumsfrister og så markedsfører enkelte leverandører seg med lengre frister for å sikre seg kunder. Slik burde det vært i IT-bransjen, mener Hoff.

- Enkelte leverandører skryter mer av sin kvalitetet enn andre og kunne markedsført dyrere modeller med lengre holdbarhet, påpeker IKT Norge-sjefen.

Flere IT-produstenter, blant annet Fujitsu-Siemens Toughbooks og Lenovo/IBMs bærebare PCer er produkter i denne klassen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.