Fem millioner på TV-reklame

Den viktigste årsaken til at folk oppsøker en internettside for første gang er word-of-mouth, på godt norsk jungeltelegrafen. Langt nede på listen, faktisk på sisteplass, kommer TV-reklame

Ask Jeeves - søkemotoren som svarer på spørsmål - ringte for en stund siden til en av de største eplegrossistene i USA. "Vi vil gjerne ha reklame på eplene du selger i butikken," sa de. Grossisten i den andre enden var mer enn villig. Dermed hadde man skapt en ny reklamekanal.

(OK - jeg husker Chiquita-bananene, jeg også. Men på Chiquita-bananene fantes det bare reklame for Chiquita. På reklameeplene finnes det reklame for AskJeeves.)

På små klistrelapper står det f.eks. "Hvor mange C-vitaminer er det i et eple? Askjeeves.com"

En fersk undersøkelse fra Jupiter viser at den viktigste årsaken til at folk oppsøker en internettside for første gang er word-of-mouth. I 57 prosent av tilfellene dukker folk opp på den nye siden fordi gode venner har fortalt dem om denne siden. Langt nede på listen, faktisk på siste plass, kommer TV-reklame (12 prosent).

Hva kan markedssjefer med ansvar for Internett lære av dette?

At det viktig å lage så bra, inspirerende, provoserende, nyttige, underholdende og oppsiktsvekkende løsninger, at de som besøker sidene dine forteller om dem til andre.

Hva mer kan du lære? Jo, at hvis du bare har noen få reklamekroner å rutte med (de fleste har det slik), bør du tenke deg om både en og to ganger før du tar opp konkurransen med spray.no, letsbuyit.com, yatack.com, stepstone.no, nettavisen.no og aetat.no; tenke deg om både tre og fire ganger før du satser på TV-reklame.

Hva skal du gjøre i stedet? Sats på epler!

Begynn f.eks. med å oppsøke gmarketing.com. Dette nettstedet handler ene og alene om såkalt Guerilla Marketing. Begrepet ble funnet opp for 10 - 15 år siden av Jay Levinson. Han har skrevet flere bøker om hvordan du kan skaffe deg oppmerksomhet, trafikk, omsetning og merkevareverdi uten å bruke bort alle pengene på avisannonser, radio og TV-reklame. Uten å tenke tradisjonelt og konvensjonelt - men kreativt.

Til toppen