Det nettbaserte rollespillet World of Warcraft har for tiden 7,6 millioner betalende abonnenter, ifølge utgiveren. (Bilde: Activision-Blizzard)

Fengslet for heleri av virtuelt gull

Kina slo til mot nettkriminelle.

En rekke nettbaserte spill har virtuelle gjenstander og «gull» eller annen virtuell valuta som lar seg omsette for penger i den virkelige verden.

Kjøp og salg av spillvaluta eller hele -kontoer for ekte penger er gjerne uglesett eller forbudt fra spillutgivernes side, uten at det har hindret oppblomstringen av et marked for slikt.

I Kina er nå ti menn dømt til opptil to års fengsel for å ha kapret 11.500 World of Warcraft-kontoer, melder RT.com.

De domfelte skal ikke selv ha stjålet spillkontoene, men snarere ha kjøpt innloggingsdetaljene for én dollar per stykk i undergrunnsmarkedet, for deretter å selge unna de virtuelle varene.

Banden bedrev det vi etter norsk forståelse kaller heleri. Tiltalen i Kina var imidlertid basert på en nyere lovbestemmelse som forbyr hacking av eller innbrudd i vanlige datamaskiner.

Til toppen