TELEKOM

Fiberbrudd slo ut TDC i 12 timer

SISTE: - Jeg er ikke fornøyd med rettetiden, sier direktøren.

8. sep. 2011 - 08:08

Nett- og telekomleverandøren TDC ble i går kveld rammet av en feil i nettverket, som berører kundene deres i Oslo, Østfold, Vestfold og Buskerud.

Selskapet bekreftet selv problemene på sine driftssider, uten at det fremgikk nærmere opplysninger om årsaken.

Saken er oppdatert.

Fiberbruddet oppsto etter det digi.no erfarer ved 20.45-tiden onsdag, og selskapet har arbeidet gjennom natten for å lokalisere og utbedre feilen. Først 12 timer senere kom nettverket opp igjen.

- Vi fikk et fiberbrudd i Billigstadområdet, vest for Oslofjorden. Vent litt, her kommer det inn en tekstmelding... Feilen er nå lokalisert og rettet. Trafikken er rutet om. Alle kundene våre er oppe igjen, sier TDCs administrerende direktør Ketil Kivedahl til digi.no kl 08.45.

Kivedahl sier han ikke er kjent med årsaken til fiberbruddet, og har bevisst valgt å ikke bry teknikerne sine med for mange spørsmål.

- Hvis jeg opptar for mye av deres tid utsetter jeg bare rettetiden, sier han.

- Hvordan er det mulig å bruke 12 timer på å rette et fiberbrudd?

- Jeg er ikke fornøyd med at det skjer fiberbrudd, men det kan man ikke sikre seg mot 100 prosent. Det viktigste er å rette feilen så raskt som mulig, men 12 timers rettetid er altfor lang tid.

- Taper en god slump penger

Soundshop AS som får sin nettbutikk levert av Jetshop er blant de berørte kundene. De er misfornøyd med den lange nedetiden, og mener at slikt ikke hører hjemme i 2011.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Tietoevry
En voldsom økning i svindelforsøk

- Vi har tapt en god slump penger på tapte bestillinger, skriver salgssjef Lars Kristian Nyhus til digi.no. Han mener at også Jetshop med fordel kunne hatt reserverløsninger når nedetiden blir så lang.

Redundansen hjalp ikke

Ifølge Kivedahl kan fiberbrudd forårsakes av en rekke scenarier, deriblant gravearbeid, brudd på fiber som henger i master, uvær, torden, kraftig regnvær med mer.

- Det er derfor fiberstrukturen vår er såpass redundant at den kan rutes en annen vei.

- Men i dette tilfellet hjalp ikke redundansen? Var det flere brudd?

- Det er for tidlig å si noe om. Jeg er ikke fornøyd med et hvert fiberbrudd, men vi følger standard prosedyre når slikt skjer.

TDC oppga tidligere torsdag morgen at feilen ikke kunne ventes å bli rettet før ved lunsjtider, og berørte IP-VPN, internett og telefoni-kunder.

I kundegruppen befinner det seg en rekke bedrifter, som ikke fikk levert tjenester til sine kunder igjen. Blant annet skal ISPhusets serverhall i Drammen ha vært være utilgjengelig. ISPhuset oppgir å betjene flere titusener av kunder.

- Etter mye feilslått retting i natt har TDC endelig konstatert at det er fiberbrudd mellom Oslo og Drammen. Omruting av trafikk pågår, skrev ISPhuset i en twittermelding ved 6-tiden torsdag.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.