Fikk 2.500 Hotmail-SPAM på noen timer

"Anna" sendte 2.500 søppelpost-meldinger til et uheldig SPAM-offer, iløpet av noen få timer. Hotmail krasjet under belastningen, men SPAM-filteret virket til slutt.

- I morges opplevde jeg noe jeg ikke har sett maken til i mine 5 år som hyperaktiv mail- og web-bruker. Jeg hadde den diskutable gleden å finne 2.078 junkmails fra samme avsender på Hotmail-kontoen min, skriver Simen Berg i en e-post til digitoday.no. Skjermbildet fra Bergs Hotmail-innboks viser hvilke mengder det dreier seg om. 43 sider med post fra "Anna".

Berg er prosjektleder i Burson-Marsteller, og ble mildt sagt overrasket over å finne slike mengder søppelpost i innboksen. Senere på dagen ramlet det inn noen hundre meldinger til - alle fra avsender "anna5234@nyc.com". Tilsammen ble det rundt 3 MB med "bare dritt", som Berg sier. - Da jeg skulle tømme junkmailfolderen kræsjet internet Explorer. Da jeg åpnet Hotmail igjen var den omsorgsfulle "anna5234" historie. For å stoppe svineriet måtte han slette en av de andre SPAM-filteroppføringene og gi plassen til Anna - for Hotmail kan bare blokkere 250 adresser, og de var allerede fylt opp. Anna skulle selge noe som visstnok heter "The Ultimate Web Investigation Tool", men Berg bet ikke på.


- Jeg er kanskje litt kjedelig av meg, men jeg har det for meg at jeg trenger "The Ultimate Web Investigation Tool" like lite som jeg trenger "Free Vacation", "Debt Consolidation", "Dental Plan" eller "Viagra NOW". Det kan jo være at folk rundt meg vet noe jeg ikke vet, men jeg bruker ikke noe tid på de 20 "unike" tilbudene jeg daglig blir velsignet med gjennom Hotmail-adressen min.

Ikke er han imponert over den sannsynlige markedsføringseffekten av slik mailbombing heller.

- Som forbruker antar jeg at all spam-mail er humbug. Der tror jeg ikke jeg er så forskjellig fra andre forbrukere. Dermed anser jeg denne formen for markedsføring som direkte skadelig for omdømmet til virksomhetene som benytter seg av den. Når etablerte merkevarer kommer frem i spam-mail er
det fordi de misbrukes. Det trenger ikke å være noe problem, så lenge de behandler situasjonen på en ansvarlig måte. Det vil for eksempel si at de bruker hjemmesidene sine til å gjøre forbrukerne oppmerksom på problemene. Eller går ut i pressen hvis omfanget blir veldig stort.

En annen type markedsføring, som Forbrukerrådet ikke er så glade i, fungerer mye bedre, mener Berg.

- Kjedebrev som av en eller annen grunn går venner og bekjente imellom kan imidlertid fungere bra til merkevarebygging. Eksempler på det er Hungersite.com, Amnesty-kampanjer og lignende. Timing og lav frekvens på kampanjene er avgjørende for at de ikke skal gå i søpla. Hoax-virusvarsler er derimot en annen sak.


- Problemene for oss forbrukere kommer når vi sitter med hvert vårt alltid-online-device om et år eller to og blir antastet av 20+ spam-mail om dagen. I tillegg til alt det andre maset. Dagens mobil-tyranni vil bli husket som en blek skygge sammenlignet med det vi har i vente. Det er mange i næringslivet som i perioder ikke har anledning til å neglisjere telefonen og e-posten sin. Dermed er den store utfordringen å skjerme seg mot "støy", samt at markedsførerne må finne kanalene der støyen er liten og forbrukeren opplever relevansen som høy, mener Simen Berg - som ikke kommer til å kjøpe noenting fra Anna.
Til toppen