Jonny Tungen og Anita Krohn Traaseth fikk tillit og 30 millioner kroner til å satse internasjonalt.

Fikk 30 millioner før planen var klar

På tross av finansuroen var det ikke noe problem å hente penger til internasjonal programvare-satsing.

Intelligent Quality, med forkortelsen IQ, er et norsk IT-selskap som skiller seg litt ut fra de fleste.

De startet som et rent ASP-selskap som skulle betjene Gudbrandsdalen fra en datasentral på Vinstra, men i løpet av selskapets seks år lange levetid har ambisjonene økt kraftig og forretningsområdene er både utvidet og forandret.

Selskapet har fortsatt en ASP-virksomhet, og de har gode konsulentinntekter, men det er først og fremst selskapets egenutviklede Software as a Service (SaaS)-tjeneste som skal bære de frem internasjonalt.

Nå anser selskapet seg for å ha unnagjort gründerfasen, og er klar for å kommersialisere og ekspandere.

- Nå har vi vært gjennom 6 år der vi har investert 30 millioner i teknologiplattform. Nå skal vi realisere, sier Jonny Tungen, en av gründerne av IQ, og inntil nylig primus motor.

Sjefsjobben overlot han til Anita Krohn Traaseth på slutten av sommeren i år.

- De fleste selskapene på IQ's størrelse er oppkjøpskandidater, sier Krohn Traaseth.

Det er ikke noe IQ ser for seg. De satser langsiktig og regner med at det vil ta mange år å nå ambisjonene sine.

- En kommersialieringsfase tar like lang, om ikke lengre tid enn gründerfasen, sier Krohn Traaseth.

Noe av det første hun gjør etter å ha tatt over kommandoen, er å hente inn hele 30 millioner kroner i en ny emisjon.

Det var ikke noe problem, selv om det for tiden er ganske turbulent i finansmarkedene.

- Vi henter penger når alle andre taper penger, og det er vi litt stolt av, sier Krohn Traaseth.

Pengene hentes inn fra de eksisterende aksjonærene, samt at investeringsselskapet Braganza skyter inn et stort beløp.

- Braganza går inn med ca 20 millioner, og for det får vi cirka 20 prosent, sier Geir Stormorken, daglig leder i Braganza.

Det verdsetter selskapet til cirka 100 millioner kroner.

- Et av de viktigste kriteriene er langsiktighet og eierkompetanse profesjonalisere IQ som selskap. Bransjekompetanse har IQ selv, sier Krohn Traaseth.

Denne fasen er såvidt begynt, og selv om ambisjonene er klare, så er ikke planene fastlagt ennå. Selskapet sikret seg pengene først, og så skal de bruke de fire resterende månedene av året til å legge slagplanen.

På spørsmål om Braganza har investert pengene uten å se en slik plan, svarer Stormorken bekreftende. Han forteller at de har latt seg imponere av hvordan IQ har klart å tjene penger samtidig med at de har utviklet teknologien sin, og at de tror det øker sjansen for at de skal lykkes.

Braganza, med Geir Stormorken i spissen investerer 20 av de totalt 30 millionene som IQ henter inn gjennom en ny emisjon.
Braganza, med Geir Stormorken i spissen investerer 20 av de totalt 30 millionene som IQ henter inn gjennom en ny emisjon.

- Dette er et selskap som blir mye verdt bare hvis det får holde på lenge, og da snakker vi om mer enn fem års perspektiv, sier Stormorken.

I løpet av en så lang periode kan mye skje.

- Da vi startet som en ASP-aktør lå prisene på 600 til 700 kroner per bruker. I dag ser vi at det beveger seg mot 10 til 15 kroner per bruker, men det blir mange flere tjenester, sier Tungen.

Dette bekymrer ikke Intelligent Quality. De mener at det heller er en styrke for de, da de føler seg godt rustet til å konkurrere i et slikt marked takket være de store investeringene de har gjort i sin nettbaserte løsning.

Denne løsningen går under navnet Arctandria, og er et portalsystem som blant annet gir kundene fullverdig kontorløsning gjennm mobiltelefonen.

    Les også:

Til toppen