Fikk 800.000 nettkunder på 17 måneder

Amazon.com åpnet for halvannet år siden en japansk versjon av sin netthandel. På den tiden har selskapet skaffet seg 800.000 registrerte kunder.

Amazon har truffet innertier med sin japanske "betal-cash-ved-levering-løsning". Suksessen i solens rike skyldes også at Amazon har gjort det enkelt for mobiltelefonbrukere å handle i nettbutikken.

Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg er Japan nå Amazons raskest voksende marked utenfor USA. Selskapet har i tillegg egne nettsatsinger i UK, Frankrike og Tyskland.

- E-commerce vokser raskere i Japan enn i noe annet område. Vi mener å se signaler på at netthandel er i ferd med å eksplodere her borte nå, sier Diego Piacentini, senior vice president for Amazons markedsføring på global basis.

E-handel kom sent og tregt i gang i Japan, der de fleste innkjøp fremdeles gjøres opp kontant på labben. Internett-bruken er dessuten på et lavere nivå enn i USA og Norden. For å overvinne disse hindrene har Amazon lagt forholdene til rette for at kundene kan handle bøker og andre varer kontant, men med mobile tellerskritt som valuta. Japan er i en særstilling i å ta i bruk kontantbetaling via mobilen, ikke minst takket være den høye penetrasjonen av mobilterminaler som kan knytte seg opp mot Internett, eksemplifisert gjennom NTT DoCoMos i-mode og KDDI Corporations EZweb-tjeneste.

Amazon har dermed nytt godt av økningen på 80 prosent i antallet Internett-kapable mobiltelefoner i Japan det siste året. Tradisjonelt oppringt Internett-samband økte også med 25 prosent i Japan i fjor.

Amazon har nå 40 millioner registrerte brukere verden over, hvorav 27 millioner kan regnes som aktive kunder. En aktiv bruker er en som har foretatt et kjøp på Amazons sider i løpet av de siste tolv månedene. I Japan selger Amazon fortrinnsvis bøker, videospill, musikk-CD-er og DVD-er, ikke alskens andre produkter innen forbrukerelektronikk, hageutstyr osv. som Amazon selger i USA.

Til toppen