Fikk ikke enerett på domener - solgte ut alt

Administrerende direktør Erling Maartmann-Moe i New Media Science var slett ikke fornøyd med svenske Sprays håndtering av domeneavtalen mellom byråene. Han syntes svenskene utviste slett forretningsmoral. Da kontrakten utløp i oktober, valgte NMS imidlertid å selge rubbel og bit til nyetablerte Spray GK i Norge.

New Media Science (NMS) inngikk i oktober en avtale med Spray GK om at hele domenevirksomheten, som ble startet 15. april i år, skulle overtas av sistnevnte selskap. Det innebar overføring av kompetanse, kundeportefølje og personell, inkludert jurist Birgit Wasa som gikk fra NMS til konkurrenten Spray over natten.

Dette skjedde etter at det ble klart at domeneforvaltning lå innenfor Spray GKs virksomhetsområder i Norge. NMS hadde fått enerett på salget det første halve året.

- Kontrakten vår med Spray Interactive Domain gikk ut 15. oktober. Da det ble klart at vi ikke ville få enerett i Norge videre, valgte vi å selge hele pakken, sier Maartmann-Moe til digi.no. Han vil ikke uttale seg om hvor mye en slik domenesatsing egentlig er verdt; prislappen Spray måtte betale er med andre ord hemmelig.

Forretningsmessig har ikke domenearbeidet utgjort noe betydelig virkeområde i den daglige driften til New Media Science - selv om Maartmann-Moe understreker at det økonomisk gikk rundt. Blant annet hadde NMS kunder som Statoil og DnB som dermed ble overført til Spray GK i salget.

- Jeg har startet på blanke ark i forhold til den norske etableringen av Spray. Det er svenskenes framgangsmåte jeg har reagert på, sier Maartmann-Moe som i juni mente at saken dreide seg om dårlig forretningsmoral og fremgangsmåte fra svenskenes side. Han ymtet til og med frempå at det ville vært grunnlag for en rettssak, hvis virksomhetsområdet hadde vært mer betydelig for NMS.

Problemene oppsto da Geelmuyden.Kiese, ved Hans Geelmuyden, innledet et samarbeid med Spray med sikte på å opprette et norsk selskap. Det førte til et joint venture kalt Spray GK med uttalt mål å bli en av Norges to fremste aktører innen nye medier i løpet av 1998 - i konkurranse blant andre med New Media Science.

Maartmann-Moe var den gang ikke særlig fornøyd med å bli informert gjennom media at Geelmuyden.Kiese og Spray på egen hånd hadde bestemt at svenskenes samarbeidsavtale med New Media Science skulle avvikles innen ett år.

Til toppen