Fikk sjokkregning fra NewPhone

NewPhone gir kundene sine ny mobil hvert år, men det er dyrt å avslutte kundeforholdet.

NewPhone er et selskap som har vokst i rekordfart siden de ble etablert i 2003. Allerede i 2005 passerte de 50 millioner kroner i omsetning, og i 2006 doblet de og endte med en omsetning på 101,6 millioner kroner. Av det ble de sittende igjen med litt i underkant av 1,5 millioner kroner på bunnlinjen.

Newphones konsept ligger i selskapets navn. Kundene får ny mobiltelefon hvert år og Newphone tjener sine penger på ringeminuttene. Hovedmålgruppen er bedrifter med færre enn 30 ansatte, og de selger ikke til privatmarkedet.

For å klare å levere et slikt tilbud til sine kunder, opererer NewPhone med bindingstid. Det betyr at kunder som sier opp sitt abonnement, må betale seg ut av kontrakten.

En kunde som Dagensit.no har snakket med, har brent seg på NewPhones tilbud. Han skulle si opp abonnentet sitt i forbindelse med at han skulle begynne i en ny jobb der arbeidsgiveren betalte for mobiltelefon og abonnement.

Da han sa opp abonnentet sitt fikk han en sjokkregning fra NewPhone på hele 15.281 kroner ekskludert merverdiavgift, ifølge DagensIT.no.

Abonnementet kostet 312,50 kroner per måned, og i tillegg betalte Flaaten for 257,50 kroner for leie av mobilen. Den skyhøye regningen skyldes en lang bindingstid som han måtte kjøpe seg ut av.

NewPhone opererer, ifølge DagensIT.no, med en treårig leietid for mobiltelefonen, noe som i seg selv er en av de lengste bindingstidene for denne typen avtaler. I tillegg blir den automatisk fornyet med tre år hver gang mobilen byttes ut.

NewPhone er tydelige i sin kommunikasjon om at det inngås ny avtale hver gang mobilen byttes. På deres hjemmesider står det blant annet:

Etter 12 måneder kan du – som Newphone-kunde – bytte telefon. Ved bytte av telefon inngås en ny leieavtale som erstatter den eksisterende. Inngåelsen av ny leieavtale gir også rett til å bytte telefon etter nye 12 måneder.

Det står imidlertid lite om hvor lang bindingstiden er. Den er imidertid nedskrevet i selve avtalen som må undertegnes når man blir kunde.

NewPhone mener på sin side at de ikke ser noe galt med denne typen avtalebetingelser, og de hevder at det er få som klager.

- Nesten alle kundene våre leser avtalen de går inn på og synes den er grei. Det er relativt få klager av dem vi kan se oppe i dette. Du skriver under på kontrakten at du går inn på en 36 måneder leiekontrakt. I prinsippet betaler man ikke noe på telefonen fordi du kan ringe for det beløpet det koster å leie den, sier Otto M. Isaksen, til DagensIT.no.

Forbrukerombudet kan ikke hjelpe kunder som eventuelt er misfornøyd med NewPhones bindingstid, da det er snakk om avtaler mellom bedrifter og ikke mellom selger og privatperson.

NewPhone hevder også at de ikke ser noe til betalingen for leie av mobiltelefonene. Det er en fleksibel bytteordning de har fått til gjennom et samarbeid med sitt finansieringsselskap.

- De pengene som betales inn går rett til SG Finans som er vårt finansieringsselskap. NewPhone får ikke disse pengene, sier Isaksen, til DagensIT.no.

    Les også:

Til toppen