Fikk tillatelse til å stenge mobilselskap

Telenor kutter navlestrengen til aktør som ikke har gjort opp for seg.

Post- og teletilsynet (PT) har gitt Telenor tillatelse til å stenge tjenestene de leverer til mobilselskapet Barablu Mobile Norway Ltd.

Stengningen medfører at kundene i Barablu ikke lenger kan bruke sine abonnement. Barablu selger sine tjenester under merkenavnene Ventone mobile og Lyca mobile.

- Vi ga Telenor anledning til å kutte ut selskapet på grunn av langvarig mislighold av de økonomiske betingelsene. Telenor har varslet Barablu to uker på forhånd, og tjenesten ble stengt tirsdag denne uka, sier avdelingssjef Torstein Olsen i Post- og teletilsynet til NTB.

Barablu har plikt til å varsle kundene om at deres abonnement ikke lenger virker, men ifølge Olsen har Barablu ikke gjort dette.

Kontantkort

De aller fleste kundene i mobilselskapet har kontantkort som kan kjøpes i en rekke butikker i Norge. Det er særlig mange gjestearbeidere fra Øst-Europa som har gjort bruk av selskapets mobiltjenester, ifølge PT.

Mobilselskapet skal skylde Telenor beløp i millionklassen.

- Det er et betydelig beløp. Vi snakker ikke om småpenger. Selskapet har betalt inn noe av gjelden etter stengningen tirsdag, men på langt nær nok til å åpne nettet for dem, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor til NTB.

Kjent problemstilling

Det er ikke første gang mobilselskapet misligholder sine forpliktelser overfor Telenor.

- Dette er en kjent problemstilling for oss, men tidligere har de klart å gjøre opp for seg i siste liten.

Også i februar måned gikk Post- og teletilsynet ut og ba kunder med mobilabonnementer tilknyttet Barablu om å bytte leverandør. Heller ikke den gangen fulgte Barablu pålegget om å varsle kundene.

Telenor har ikke tilgang til kundelistene og kan dermed ikke gjøre kundene oppmerksomme på at de har et verdiløst abonnement.

Det lyktes ikke NTB å komme i kontakt med Barablu torsdag. (©NTB)

Til toppen