Fildeling kan danke ut radio

Men brukerne finner kun de største artistene, viser rapport fra musikkbransjen.

De største artistene blir mer populære som følge av fildeling på internett. Samtidig er det vanskelig å bevise at usignerte og nye band tjener på utviklingen.

Det viser en undersøkelse utført av bransjeaktøren PRS for Music, ifølge BBC.

Forskningen antyder at fildelingstjenester er i ferd med å bli en alternativ distribusjonskanal, sammenlignbar med radio i forhold til hvordan vi lytter til musikk, skriver den britiske kanalen på sine nettsider.

Ingen lang hale

Det at internettbutikker har større utvalg og selger mer av de mindre kjente produktene, er et velkjent fenomen som har fått navnet «the long tail» på engelsk.

Prinsippet viser til salgskurven, der de mest kjente produktene fremdeles selger svært mye, men kurven går langt saktere mot null og danner en lang hale.

Mange mener nettdistribusjon er særlig egnet for små og ukjente band. Disse kan selv hoppe over et angivelig unødvendig ledd i næringskjeden ved å unngå dyre kontrakter med platebransjen.

Undersøkelsen viser imidlertid at det er vanskelig for ukjente artister å nå frem, og forskerne fant ingen bevis for at den lange halen fungerte. I stedet valgte brukerne de kjente låtene, tross et enormt utvalg i fildelingsnettverk.

- Mye av volumet (både salg og deling) er knyttet til en liten andel av tilgjengelig spor, heter det i rapporten.

Forskerne mener dette innebærer at fildelingstjenester er med på å forsterke forskjellene i musikkbransjen ved at bare de populære artistene blir mer populære.

Brukere av fildelingsnettverk laster sporadisk ned helt ukjente band, mens det i liten grad forekommer på nettjenester som selger musikk.

- Dersom en selger tilbyr en låt, blir den kanskje aldri kjøpt. Hvis fildelere tilbyr den, vil minst en person sannsynligvis prøvd, sier rapporten.

Til toppen