Filippinene kaprer flere IT-jobber

Amerikanske selskaper vil ha amerikansk aksent, og velger nå oftere Filippinene, ikke India.

USA har et historisk og tett forhold til Filippinene. Blant annet var Filippinene en amerikanske koloni fram til 1935 og en av USAs største militære flåtebaser etter krigen har vært stasjonert i Filippinene.

Over seks millioner filippinere er registrerte som bosatte i USA. Det offisielle språket er Filipino, men de fleste snakker og forstår engelsk.

Filippinene har derfor et tilsvarende forhold til USA som India med britisk koloni har til Storbritannia.

Dette kan være årsaken til at stadig flere amerikanske IT-selskaper etablerer seg med kundesentre i Filippinene.

I forrige uke ble det gjort kjent at den amerikanske PC-produsenten Dell har valgt å sette ut sine IT-tjenester til Filippinene framfor India.

Selskapet skal etablere et kundesenter med 700 ansatte som skal betjene det amerikanske markedet.

Ifølge Dagens Næringsliv skal valget av Filippinene skyldes røtter til USA og språk- og kommunikasjonskunnskaper. Amerikanske kunder foretrekker bredt amerikansk språk istedet for indernes britiske aksent.

Rundt 100 internasjonale selskaper skal ha etablert seg på Filippinene, blant annet America Online og Procter and Gamble.

Filippinene er blant de land i Asia som sliter mest økonomisk, og IT-oppgaver er blitt en viktig inntekstkilde.

Ifølge The Contact Center Association of the Philipppines vil inntektene fra denne type kundesentre passere 20 milliarder kroner om fire år.

Til toppen