Filmbilder fra millioner av mikroskopiske speil

Framvisere basert på DLP Cinema - med millioner av mikroskopiske speil - kan gjøre digital video like flott å se på som dagens storfilmformat Imax.

DLP står for "digital light processing". Betegnelsen viser til en teknologi fra Texas Instruments (TI) som erstatter flytende krystaller (LCD for "liquid crystal display") i dataframvisere. Kjernen i denne teknologien er enheter med mengder av mikroskopiske speil, ett for hver av de tre fargene i hvert bildepunkt. Disse er kjent som DMD for "digital mirror devices".

TIs DLP-teknologi er kjernen i blant annet de små framviserne som Compaq presenterte i fjor og siden fornyet. Forsøk i fjor viste at DLP også kan brukes til å vise digital film i et format tilsvarende 35 millimeter-formatet. Siden har flere kinosaler i USA og Europa vist filmer som Star Wars 1: The Phantom Menace og Toy Story 2 i det opprinnelige digitale formatet, ved hjelp av DLP-baserte digital framvisere. Ifølge Forbes har disse visningene overbevist Hollywood om at DLP er framtidens digitale framviserformat, og ikke den rivaliserende LCD-baserte teknologien fra JVC. I dag har 31 kinosaler verden over utstyr for digital filmframvisning. Utstyret i samtlige er DLP-basert.

Tre selskaper er lisensiert av TI for å utvikle kommersielle DLP-framvisere: kanadiske Imax, belgiske Barco og amerikanske Christie Systems. Imax har dessuten lisens for å utvikle digitale framvisere til sitt eget storfilmformat.

Av disse tre, betraktes Imax som den som har kommet lengst. I september i fjor kjøpte Imax det britiske spissteknologiselskapet Digital Projection International Ltd (DPI) som har samarbeidet nært med TI i over et tiår, og som har bidratt med egenutviklede kino-innrettede forbedringer av DLP-teknologien. Imax kunngjorde i går at DPI har overtatt ytterligere DLP-teknologi fra sin partner Cintel.

Filmverdenen gjennomgår en uimotståelig digitalisering. Opptak gjøres like gjerne digitalt som med tradisjonell film. Digitale effekter har åpnet nye dimensjoner for skaperne. Digital redigering er utbredt. Det virker overflødig å overføre digitale bilder til tradisjonell film. Bøygen hittil har vært framvisernes kvalitet og antatt høye pris - talspersoner for TI antyder at den etter introduksjonsfasen vil havne på om lag tre til fire ganger det en tilsvarende tradisjonell framviser koster. Kvaliteten er i ferd med å jevnes ut, og den høye prisen på digitale framvisere vil kunne innhentes gjennom en mer effektiv distribusjonsmodell, basert på digitale nettverk i stedet for fysisk transport. Dette vil sannsynligvis tvinge gjennom nye modeller innen kinodrift.

Digital film betyr at kopier har samme kvalitet som originalen, og at de aldri eldes. Distribusjon gjennom digitale nettverk betyr at en film kan ha premiere samtidig i enhver avkrok over hele verden.

Den digitale revolusjonen innen filmverdenen vil kreve store investeringer, og allianser mellom nykommere som Imax og tradisjonelle aktører. Imax vedtok i fjor å hyre både Goldman Sachs og Wasserstein Perella for å veiledes fram til et godt oppkjøp. Ifølge Forbes skal Time Warner, Walt Disney og Vivendi ha antydet interesse i å overta Imax.

I Norge er Terje Kristiansen en drivkraft i digitaliseringen av filmbransjen:


Satser på heldigital filmdistribusjon
Om fem år distribueres all film digitalt

Til toppen