Filmbransjen dropper kulissene

«Sky Captain» med Angelina Jolie er den første heldigitale filmen laget uten kulisser og reising.

Filmbransjen har lenge brukt IT til å lage spesialeffekter og enkelte filmer som Lord of the Rings ble først mulig med moderne IT.

Nå brytes en ny barriere. «Sky Captain and the World of Tomorrow» med Gwyneth Paltrow, Jude Law og Angelina Jolie er den første filmen i historien der hvert eneste bilde er dataanimert og manipulert.

«Sky Captain» er en blanding av fortid og fremtid, en science fiction-film der handlingen foregår i 1939. Enorme roboter herjer rundt i verden, og den grusomme Dr. Totenkopf truer med å ødelegge kloden.

Handlingen foregår over hele kloden, men filmselskapet har aldri vært utenfor studioet i London.

Det er naturligvis en datanerd som kom på ideen. For ti år siden begynte Kerry Conran å lage filmen på sin Mac-maskin i garasjen. Fire år etter fikk produsenten Jon Avnet se de første seks minuttene.

Alt var ferdig da skuespillerne kom inn. Conran hadde konstruert handlingen, kulissene og lokasjonene på datamaskinen. Bildet viser en skuespiller i filmen med kunstig bakgrunn og kunstig skyte-effekt.

Animerte figurer spilte hovedrollene, og dermed kunne Jude Law, Gwyneth Paltrow og Angelina Jolie bare sette seg ned og se hva de skulle gjøre.

Så filmet Conran og Avnet skuespillerne i de ulike scenene og la det rett inn i den ferdige datafilmen.

- Vi måtte ha markører på gulvet som viste hvor skuespillerne skulle løpe fra og til. Vi måtte fortelle dem hva som skjedde i filmen og hva de skulle gjøre. Det de gjorde måtte jo passe inn med det som var skapt fra før, forteller Conran til VG.

Selv om alt i filmen er datafantasi, måtte Conran bruke noe fra virkeligheten. Når Jude Law sitter ved et skivebord er det et ekte bord og når han hopper ned fra vingen på et fly, er det egentlig et bord han står på. Når Gwyneth Paltrow ruller rundt i New Yorks gater med kjemperoboter rundt seg, ligger hun egentlig på et gulv, alene. Og når Angelina Jolie inspiserer en Stillehavsøy og forsvinner under vann, er ikke det sant heller.

Den tidligere studiosjefen i Columbia Pictures, Peter Guber, mener teknikken nå er kommet så langt at den snart kan vekke opp skuespillere fra døden.

Ekspertene er allerede enige: Filmen kan få dramatiske følger for hvordan Hollywood jobber i fremtiden: For hvorfor dra med hundrevis av mennesker til Marokko og gjøre opptak, når man heller kan gjøre det i studio og på datamaskin?

Hvorfor bygge enorme og kostbare kulisser og hyre inn hundrevis av statister når man heller kan fikse alt ved hjelp av en kraftig mikroprosessor?

Jon Avnet mener at produksjonskostnadene kan bli halvert ved å bruke den nye teknikken, men han er ikke bekymret for at datamaskiner skal ta helt over.

- Den kan være det viktigste filmgjennombruddet på mange år. Alle i Hollywood er spente på hvordan den vil bli mottatt, og om dette er retningen for hvordan man lager film i fremtiden. Hvis alt kan gjøres foran en blue screen (blank studiovegg) og på datamaskiner, vil det kutte millioner i kostnader, sier Ron Krueger i selskapet Movite/TV Marketing til Daily Telegraph.

7. oktober har filmen première i Norge.

Du kan se flere bilder og mye annet på
hjemmesiden til "Sky Captain and the World of Tomorrow"

Til toppen