Filmbransjen selger mer til tross for piratene

Til tross for nedgangstider og piratkopiering, øker salget av film til hjemmene.

Underholdsningsbransjens krig mot ulovlig fildeling har fått det til å virke som om bransjen taper store penger på piratkopieringen over nettet. Men en undersøkelse gjort av Home Media Magazines avdeling for markedsanalyser viser at dette ikke nødvendigvis er tilfellet for filmbransjen.

Ifølge undersøkelsen, som er blitt utført i USA, har inntektene knyttet salg og utleie av film på DVD og Blu-ray Disc (BD) økt med 1,6 prosent, dersom man sammenligner tall fra årets seks første måneder med tall fra samme periode i fjor. I alt brukte amerikanske forbrukere 10,77 milliarder dollar på film distribuert på plater i første halvdel av 2008.

Salget av plater økt med 1,1 prosent til 6,8 milliarder dollar, men økningen i utleie var på 2,6 prosent, ifølge undersøkelsen. Tallene gjelder kun det amerikanske markedet, men dette har vært mer rammet av de økonomiske nedgangstidene enn de fleste andre, vestlige land. Likevel øker altså omsetningen av film for hjemmebruk.

Også antallet plater som er blitt solgt har steget med 1,1 prosent det siste året til 412,3 millioner plater. Dette betyr likevel ikke at prisene er helt stabile, for salget av de dyrere BD-filmene har økt med 340 prosent fra første halvdel av 2007 til første halvdel av 2008, ifølge tall fra Nielsen VideoScan. Salget av BD-plater var likevel ikke på mer enn 194 millioner dollar, knapt tre prosent av den totale omsetningen knyttet til salg av filmplater i USA. Det skal tilsvare 7,37 millioner BD-plater.

Denne økningen skjer altså på tross at av stadig flere får tilgang til bredbånd og at stadig tar i bruk både lovlig og ulovlig fildeling.

Tom Adams, sjef i Adams Media Research, sier til Home Media Magazine at han ikke er overrasket over dette.

- De fleste analytikere er teknogeeker med mye penger og ikke så mye tid, mens de fleste amerikanere ikke er så teknologiorienterte. De har mye tid men ikke så mye penger. Faktum er at, uansett hva mange på Wall Street mener å tro, så foregår det svært lite digital nedlasting. Vi snakker om omkring 118 millioner dollar i 2007, og omkring 254 millioner i år. Så i et mediemarked på 24 milliarder dollar har ikke dette særlig stor innvirkning, mener Adams, som her nok først og fremst snakker om de lovlige nedlastingstjenestene.

Hva filmbransjens antipiratvirksomhet koster årlig, både i direkte utgifter og som følge av redusert omdømme, er uvisst.

Til toppen