FORBRUKERTEKNOLOGI

Filmbransjen tror på en mer åpen DRM

Filmselskapene tør fortsatt ikke si nei til kopisperrer, men samarbeider nå om en langt mer åpen DRM-løsning.

Oversikt over Sonys Open Market-økosystem, som kan være grunnlaget for DECE.
Oversikt over Sonys Open Market-økosystem, som kan være grunnlaget for DECE.
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
16. sep. 2008 - 13:46

Filmselskapene i Hollywood har lenge hatt den holdning at film distribuert over nettet er altfor lett å piratkopiere dersom den ikke er utstyrt med løsninger for digital rettighetsstyring, altså DRM. Dette til tross for at lite tyder på at DRM på noen måte bremser piratkopieringen. Deler av musikkbransjen har etter hvert innsett dette, og mange steder får man nå kjøpt nedlastbar musikk uten DRM.

Det er flere problemer med dagens DRM-løsninger, men sentralt i kritikken er at begrensningene er for strenge og at det er vanskelig for brukere som opplever datatap på egen PC å gjenopprette rettigheter til kjøpt innhold. I tillegg kommer muligheten for å miste avspillingsmulighetene, fordi tjenesten innholdet er kjøpt av, kan bli lagt ned. Microsoft prøvde seg tidligere i år med nettopp dette, men skiftet mening etter å ha møtt kraftig kritikk.

Enkelte i filmbransjen har trolig forstått at dette er problemer som må løses. I forrige uke kunngjorde et forholdsvis nytt konsortium av innholdsleverandører og teknologiselskaper, Digital Entertainment Content Ecosystem (DECE), at det skal utarbeide en ny DRM-løsning som skal være et svar på i alle fall noen av disse utfordringene.

DECE skal lage en standard som skal tillate at forbrukere kjøper film og annet digitalt innhold én gang og lar dem spille det av på nær sagt enhver type enhet, uten byrdefulle restriksjoner.

- Uansett hvor du er i verden, hvis du tidligere har kjøpt Spider-Man 3, skal du kunne få tilgang til filmen og streame den, forteller Mitch Singer, president for DECE og teknisk sjef i Sony Pictures Entertainment, til BusinessWeek.

Til Reuters sier Singer at DECE vil sikte mot interoperabilitet med både ulike enheter og tjenester, og at bruksreglene vil tillate at forbrukerne kopierer innhold til sine egne avspillingsenheter eller brenner innholdet til fysiske medier.

Selv om DECE ikke vil komme med flere detaljer før i begynnelsen av januar, antar mange at konsortiets løsning vil være basert på samme tankegang som DRM-løsningen Singer Sony Pictures presenterte i slutten av august, hvor dagens marked for nedlastbar film sammenlignes med en tenkt situasjon hvor en DVD-plate kjøpt på Wal-Mart bare kan spilles på en spiller fra Wal-Mart, mens en plate kjøpt på Best Buy bare kan spilles av på en spiller fra Best Buy. TechCrunch har gjengitt presentasjonen her.

Presentasjonen, som beskriver det Singer kaller «Open Market», er en løsning hvor selve rettighetsstyringen overlates til et felles domene som kontrolleres av en uavhengig tredjepart. Uansett hvilken butikk man handler fra, vil domenet ta hånd om forbrukerens rettigheter.

Oversikt over Sonys Open Market-økosystem, som kan være grunnlaget for DECE.
Oversikt over Sonys Open Market-økosystem, som kan være grunnlaget for DECE.

Det skal heller ikke være slik at man kun kan spille av innholdet på et gitt antall ulike enheter. I stedet skal forbrukerne kunne melde inn enheter som skal kunne spille av innholdet. I presentasjonen vises det bilder av alt fra håndholdte spillemaskiner til TV-er og biler.

- Vi vil utvikle en spesifikasjon som tjenester og elektronikkprodusenter kan lisensiere, sier Singer til Reuters og legger til at leverandørene vil kunne utstyre avspillerne med en egen logo som skal vise at innholdet de kjøper garantert skal kunne spilles av på denne enheten.

Det er to store fordeler med dette, mener Singer. Det ene er at man unngår kun de som er først på markedet lykkes med salg av innhold. I dag må forbrukerne i de fleste tilfeller gjøre en teknologibeslutning før man kan begynne å kjøpe innhold fra nettet, og sperres dermed ute fra konkurrerende tilbydere som støtter andre teknologier.

Dette låse brukeren til en enkelt forhandler og et enkelt format, noe som ifølge Singer gir pionerene en for svært stor fordel.

Singer mener Apples iTunes er det beste eksempelet på dette.

- DECE er veldig forskjellig fra Apple-økosystemet, sier Singer til Reuters.

- Vi oppfordrer Apple til å bli med i konsortiet. Men vi forventer over hodet ikke at Apple kommer til å forsvinne eller at dette konsortiet vil erstatte Apple-økosystemet.

Blant dagens DECE-medlemmer finner man Alcatel-Lucent, Best Buy, Cisco, Comcast, Fox Entertainment Group, Hewlett-Packard, Intel, Lions Gate Entertainment, Microsoft, NBC Universal, Paramount Pictures, Philips, Sony, Toshiba, VeriSign og Warner Bros Entertainment.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.