Filmbransjen vil lage sin egen YouTube

De amerikanske TV- og filmsbransjen forhandler om å starte sitt eget Youtube-alternativ.

YouTube har blitt en megasuksess på rekordtid og ble i år kjøpt av Google for svimlende 1,65 milliarder dollar, på tross av stor frykt for massive søksmål fra innholdsprodusenter innen TV- og filmbransjene.

Nå har filmselskapene også fått øynene opp for hvor stort potensiale det ligger i webbaserte video-distribusjonsnettsteder som YouTube.

Fox, Viacom, CBS og NBC Universal skal ifølge Wall Street Journal sitte i samtaler om å etablere et nytt alternativ til Googles YouTube.

Hvis det blir en realitet, så skal selskapene lage et eget nettsted og kanskje også en egen webbaserte videoavspiller.

ABC, som eies av Walt Disney-konsernet deltar ikke i diskusjonene. Ifølge Wall Street Journal skal de foretrekke å bygge en løsning for å distribuere sitt innhold på et eget nettsted.

Fox, Viacom og NBC har tidligere diskutert muligheten for å rette et felles søksmål mot YouTube for brudd på deres åndsverkrettigheter. Mange av videosnuttene som brukerne laster opp, er kopier av innslag som har gått på TV-kanalene.

Google skal være villig til å betale selskapene for å unngå at disse videoene må fjernes helt. Da vil det isåfall bare være brukergenerert innhold igjen, og selv om det er mye bra som produseres der, regner man ikke med at det er nok for å tiltrekke brukerne. For å unngå det har Google tilbudt å betale inntil 140 millioner dollar over en treårsperiode til Fox . NBC og CBS har inngått avtaler som omfatter noe av deres innhold.

Hva som skjer videre med disse avtalene dersom selskapene klarer å samle seg om et eget alternativ er usikkert.

Til toppen