JUSS OG SAMFUNN

Filmkonkurrenter slår rullene sammen

Filmnettstedene Filmweb og Cinema Paradiso slår seg sammen for å stå sterkere i kampen om norske surfere på jakt etter filminformasjon.

Hilde Nyman
29. juli 1999 - 16:38

Selv om de to nettstedene konkurrerer om filmfrelste normenn som leter etter informasjon på nettet, har Filmweb vokst seg langt større enn konkurrenten Cinema Paradiso. Men de to nettstedene retter seg mot et noe ulikt publikum - Cinema Paradiso mot et smalere og sannsynligvis mer filmkyndig publikum enn den mer allment filminteresserte som Filmweb helst forsøker å nå.

- Vi tror at dette vil styrke vår tjeneste, og vil kunne presentere et bedre produkt for de som er interessert i film og kino i Norge. Cinema Paradiso er en godt innarbeidet tjeneste i Norge, og har mye bra stoff som naturlig hører hjemme i Filmweb, synes daglig leder i Filmweb, Kjell A. Orseth.

Det tok sin tid før annonseinntektene begynte å komme inn på nettstedet som hadde premiere for rundt et år siden.

- Annonseinntektene øker sakte men sikkert. Vi har 600.000 kroner i budsjett i år, noe som er relativt nøkternt. Vi har i alle fall lært at ting tar tid på Internett, sier Orseth. Det er DoubleClick som har annonsesalget på nettstedet.

- Når går Filmweb i pluss?

- I balanse i løpet av neste år, vi har et håp om det i alle fall, sier Orseth til digi.no..

Trafikken på nettstedet oppgir han til å være rundt 500.000 oppslåtte sider i måneden og om lag 5500 daglige lesere.

Bilde fra filmen
Wild Wild West

med Will Smith

og Kevin Cline

(Foto: Filmweb)

- Dette er tall fra våre interne servermålinger. Vi har knapt hatt noen periode med nedgang, noe som er overraskende. Det er tydelig at det er flere og flere som vet om oss, men vi har ikke markedsført tjenesten. Markedsplanen ligger i bero i påvente av at billettsalget på nettet skal komme ordentlig i gang, sier han.

- Vi har hatt fin trafikkutvikling den siste tida, blant annet på grunn av at store science fiction filmer som Matrix og Wild Wild West har vært på lerretet, og det er filmer som står bra til Internett. Vi er nøkterne optimister når det gjelder trafikkmål, og satser på å nærme oss én million sidevisninger i måneden i løpet av året, sier Orseth.

Billettsalget på Internett har ikke gått smertefritt. Det har tatt lang tid, og har vært vanskelig. Men i mars i år startet endelig prøveprosjektet i Bodø, og erfaringene derfra er gode, skal man tro Orseth. Han har tro på at systemet kan være integrert mot slutten av året eller tidlig neste år.

- Jeg vil ikke love noen dato for billetter på Internett over hele landet, for dette har vist seg å være mer komplisert enn vi først trodde. Det er ikke det internettmessige som er komplisert men billettsystemet til kinoene. De fleste kinoene er på vei på en ny plattform, og vi avventer dette før vi innfører nettsalg av billetter over hele landet, sier han.

- I Bodø fungerer det teknisk bra, men vi har markedsført dette forsiktig. Det har ikke vært den store kommersielle suksessen, innrømmer Orseth. Det har totalt blitt solgt rundt 300 billetter i Bodø siden testperioden startet i mars, og kinobesøket i Bodø er på gjennomsnittlig 132.000 i året.

Akkurat når Cinema Paradiso og Filmweb blir fullt integrert, er ennå litt uklart. Det kan virke som om noen punkter ikke er helt klare.

- Vi har ikke konkludert 100 prosent med hvordan vi skal integrere de to tjenestene, men jeg skal presentere en skisse for styret i august, og målet er at vi etter nyttår skal kunne vise fram den nye tjenesten. Nå har vi en midlertidig avtale, sier Orseth. I dag er det 3,5 ansatte i Filmweb og én person på heltid i Cinema Paradiso.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Redaktør Frode Larsen i selskapet bak nettstedet Cinema Paradiso, Paradiso DA, er godt fornøyd med at de to nettstedene som tidligere var konkurrenter, nå går sammen. Selv tenker han på å flytte fra Bergen til Oslo i anledning sammenslåingen.

Cinema Paradiso - som for øvrig har vært på Internett siden 1995 - oppgir trafikktall på 100.000 leste sider i måneden og rundt 1.000 daglige lesere.

- Hva har Cinema Paradiso å tilføre Filmweb?

- Vi har blant annet stoff om video og DVD, dessuten har vi litt redaksjonelt om filmklassikere og biografier. Motsatt har Filmweb kontakt med byråene og filmprogrammene på de forskjellige kinoene, noe som vi har savnet, sier Larsen til digi.no.

- Blir dere ikke slukt av Filmweb, som er en god del større?

- Jo, men de er en konstellasjon av flere ulike nettsteder, og vi har vært store for oss selv. Nå vil vi fortsette som et redaksjonelt produkt integrert i Filmweb, sier Larsen. Han utelukker ikke at navnet Cinema Paradiso kan dukke opp i en eller annen sammenheng på Filmweb, men sier at dette ikke er avklart ennå. Larsen ser fram til at hans hverdag nå blir litt sikrere, siden han fram til nå har drevet Cinema Paradiso på frivillig basis, men nå får fast månedslønn.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra