Financial Times i krig mot Apple

224 000 betalende nettabonnenter tilbys web app framfor iPad og iPhone app.

Den britiske finansavisen Financial Times (FT) har 224.000 betalende abonnementer på sine digitale utgaver, både websider og tilrettelagte tjenester for mobile brukere, hvorav applikasjoner for iPad og iPhone, som selges gjennom Apple App Store.

Avisen kunngjorde i går en ny FT app for iPad og iPhone som behøver å lastes ned fra en nettbutikk, men som er umiddelbart tilgjengelig i nettleseren fra adressen app.ft.com. Webapplikasjonen bygger på HTML5.

– Vi oppfordrer våre lesere til å bytte umiddelbart til den nye FT web app, siden mange nye egenskaper og seksjoner vil bli lagt til de kommende ukene, heter det i kunngjøringen.

Noe av bakgrunnen for webapplikasjonen er at Financial Times har sett seg lei på betingelsene for App Store: Apple tar 30 prosent av abonnementsinntektene samt tilgang til informasjon om leserne. Ved å erstatte iPad- og iPhone-appene med en web app, beholder Financial Times alle abonnementsinntektene selv, og slipper å gi Apple tilgang til data om avisens lesere. Det kan også spille en rolle at Apple har vist seg henfallen til å blande seg opp i innhold som distribueres gjennom App Store.

Avisen vil ikke trekke tilbake sine applikasjoner fra App Store, men avventer et utspill fra Apple. Globale aviser har henvendt seg til Apple, er blitt avvist uten kommentar.

Ved å tilby mobile lesere en HTML5-applikasjon hindrer Financial Times uvedkommende som Apple og Google fra å få del i abonnementsinntekter og kundeinformasjon.
Ved å tilby mobile lesere en HTML5-applikasjon hindrer Financial Times uvedkommende som Apple og Google fra å få del i abonnementsinntekter og kundeinformasjon.

Financial Times lover leseren loves en rekke fordeler ved å bytte til den nye webapplikasjonen.

Man slipper å laste ned noe, siden alt foregår i nettleseren. Man trenger ikke lenger stikke innom App Store for å sikre seg den siste utgaven av applikasjonen, siden alle oppdateringer skjer automatisk. Selv om alt skjer i nettleseren blir den nyeste utgaven alltid automatisk lagret lokalt, slik at den kan leses uten nettforbindelse. Ytelsen over de fleste forbindelsene vil være bedre, og innholdet vil bli mer omfattende, blant annet med video til iPhone.

Man trenger ikke gå innom nettleseren for å starte tjenesten: Webapplikasjonen får sitt eget ikon på den vanlige startsiden. Den vil være gratis å bruke – mot registrering – fram til 14. juni. Betaling ordnes gjennom selve applikasjonen.

Denne utgaven av avisens webapplikasjon er beregnet på iPad og iPhone. Det loves utgaver for andre plattformer i løpet av kort tid. Disse vil erstatte blant annet den gjeldende applikasjonen for Android-baserte nettbrett som Samsung Galaxy Tab.

I en egen teknologisk Q&A forklarer avisens mobilsjef Steve Pinches at webapplikasjonen bygger på HTML5, og at Financial Times er den første store nyhetsformidleren til å lansere en HTML5-applikasjon for mobile brukere.

– Det er klare fordeler. For det første innebærer den HTML5-baserte FT Web App at bruker får umiddelbar tilgang til nye egenskaper og andre oppdateringer. Det er ingen forlenget utgivelsesprosess gjennom en app store, og brukerne disponerer alltid den nyeste utgaven. For det andre er det å utvikle et antall spesialapplikasjoner for forskjellige produkter logistisk og finansielt uhåndterlig. Ved i stedet å ha én sentral kodebase, kan vi rulle ut FT-applikasjonen til flere plattformer samtidig, sier Pinches.

Han legger til at han ser på plattformspesifikke applikasjoner er en overgangsordning, og at den vil ta slutt når HTML5 – brukt som sekkebetegnelse for HTML, CSS, Javascript og et titalls andre teknologier – kommer på høyde med funksjonell interaktivitet. HTML5-modellen frigjør fra dagens ordning med nedlasting og installasjon av egne applikasjoner, etter kjøp hos App Store, Android Market eller andre sjapper utenfor innholdsleverandørens kontroll, mener han.

    Les også:

Til toppen