Finans Vision omsider på nett

"Andre bygget landet. Dette er en avis for oss som bygger det om." Slik presenterer ansvarlig utgiver Peppe Engberg den nye web- og papiravisen som i dag går online under navnet finansvision.com.

Peppe Engberg skriver i sin aller første leder i Finans Vision (FV) at avisen skal stå for en rak, usentimental, grenseoverskridende og underholdende journalistikk.

- Ambisjonen er ikke å gi leserne det de vil ha, men gi dem det de ikke visste at de ville ha.

Ifølge Engberg skal FV være kritisk granskende, men samtidig beholde sin optimistiske holdning til utvikling og nyskapning som Vision.se tidligere frontet tydelig.

- Vi har et lidenskapelig forhold til modige ideer og mennesker som bygger om Sverige til et moderne velferdsland.

Førsteinntrykket av FV er at avisens visuelle uttrykk bygger videre på gamle Vision.se. Den vinrøde logofargen er blitt noe rødere, og navigasjonsmessig vil tidligere Vision-lesere kjenne seg igjen.


De seks hovedseksjonene i nettavisen er børs og finans, teknologiseksjonen "hightech", media og reklame, bioteknologi, jobbnyheter og en kommentarseksjon. Det økte fokuset på finansstoff er en naturlig konsekvens av fusjonen med Finanstidningen og innholdssamarbeidet med E24, mens innføringen av bioteknologi forsvares ut fra at dette er en relativt ung bransje, dynamisk og i sterk vekst - kort sagt en bransje som står godt til Peppe Engbergs publisistiske idé, som han formulerer slik:

- Det svenske næringslivet har forandret seg raskt. Nye bransjer erstatter gårsdagens beskrankninger. Det bryter opp gamle maktsfærer og gir plass for nye visjoner, ledere og nettverk. På den arenaen identifiserer FV seg med de entreprenører og unge kreative krefter som i dag skaper morgendagens virksomheter og bedrifter. Vi vil forsøke å nå de unge som i dag ikke kjenner seg hjemme i den tradisjonelle næringslivspressen. FV skal være en bred næringslivsavis, men vi har fokus på de nye dynamiske kunnskapsbransjene. Det er åpenbart at i bransjer som telekom, finans, media, underholdning og reklame finnes mer som samler enn som skiller. Innstillingen til arbeid og forretninger er en del av en kreativ livsstil der anstrengninger og risikovillighet bygger framgang. Denne prosessen skal FV speile med alvor, engasjement, humor og ikke minst med grunninnstillingen: "vi älskar affärer!".

FV-ledelsen har lagt seg på en abonnementspris på sin papirutgave på 2.740 kroner inkl. moms for et helt år. Da må du imidlertid bo i Sverige. Samme abonnement i Norden for øvrig vil koste 5.400 kroner, mens andre europeere må bla opp 6.500 kroner. Bor du utenfor Europa må du slenge på ytterligere et par tusenlapper: 8.800 kroner koster et årsabonnement deg da.

Dom älskar jo affärer.


Til toppen