Finanskanalen uten styrmann

Jon Mjølhus (bildet) er den siste som går i land etter en turbulent ferd i Finanskanalen. – Jeg har ikke mistet troen på IT og telekom, hevder kanalens hovedinvestor, Ola Mæle.

Da digi.no får tak i Ola Mæle tirsdag ettermiddag, er han ennå ikke oppdatert om at sistemann er iferd med å forlate Finanskanalen. Etter at de tre andre gründerne i tur og orden har forlatt finanstjenesten, har nå også fjerdemann, Jon Mjølhus, skaffet seg ny jobb.

Ifølge en kommentar som han selv har skrevet på Finanskanalen, indikerer Mjølhus at han kommer til å sitte ut oktober. Men overfor digi.no presiserer han at tjenesten kommer til å bli oppdatert av ham selv inntil det eventuelt blir en løsning for finanstjenesten, som kun publiserer på Internett.

Et av scenariene kan være å selge tjenesten for spottpris til interessenter. Mjølhus nevner at det fortsatt er et par mulige løsninger til stede, men da

vil tjenesten fortsette uten ham selv ved roret.

Nå skal Mjølhus være med å bidra til å høyne nivået på finansiell informasjon i PR-bransjen, et område han hevder har potensial for fortsatt utvikling innen norsk informasjonsbransje.

I Woldsdal & Partnere vil han få Jo Andre Aakvik(tidligere redaksjonssjef i Finansavisen), samt tidligere finansredaktør i digi.no og

journalist i Kapital, Jørgen Christiansen, som kollegaer..

Selv om verken Mjølhus eller de tre andre gründerne i Finanskanalen har lykkes finansielt, er de ikke sikre på at det kun kommer av egen

utilstrekkelighet:

- Det er umulig for oss å drive videre i et marked der konkurrentene fortsatt er villige til å tape millioner av kroner. Som ansatte og

aksjonærer kan vi ikke forsvare vår menneskelige eller finansielle kapital i en bransje som ikke synes å ha noen vinnere, men kun tapere, mener han og er fornøyd med det de har fått til redaksjonelt i Finanskanalen.

- Vi har mange fornøyde lesere, men man kan ikke leve kun av klapp på skulderen.

En annen som nok hadde sett et annet utfall av finanssatsingen, er den største eksterne investoren i selskapet, Ola Mæle.

Grunnen til at han ikke er informert om den ferskeste utviklingen, skal være at han har overlatt myndigheten til andre i investeringsselskapet Sjølyst
Utvikling som skal bidra til å avgjøre den videre skjebnen til Finanskanalen.

- Vi har absolutt ikke mistet troen på IT og telekom. Men akkurat nå kommer det svært mye negativt på en gang, så det er fornuftig å sitte litt på gjerdet i en periode. Jeg er imidlertid overbevist om at utviklingen bare fortsetter og at vi vil være mye nærmere det papirløse samfunn om ti år, sier Mæle og medgir at de har overvurdert og undervurdert internettmarkedet.

- Vi overvurderte potensialet for inntekter og undervurderte samtidig konkurransen. Etablerte operatører som Schibsted og andre var mye sterkere

enn forventet, med en etablert struktur og mulighet til å mobilisere 150 journalister.

Mæle er enig med digi.no i at det har vært for spedt og sårbart med kun én inntektstrøm gjennom annonsesalg. Men spørsmålet om betaling på

nett, har vært et alternativ som Finanskanalen likevel ikke har vært villig til å forsøke. Mjølhus har tidligere uttalt overfor digi.no at de ikke har følt at Finanskanalen har vært det nettstedet som har vært posisjonert til å ta seg først betalt for nettinformasjon i Norge.

- Du kan kanskje si at vi ikke hadde noe å tape, siden vi uansett ikke greide å drive dette kommersielt. Men det er det heller ingen andre i vår nisje som greier, sier han til digi.no. Og fortsetter i sin egen kommentar:

"Uansett hvordan man snur og vender på det, vil betaling for nettinnhold være en helomvending for en bransje som
har konkurrert om å gi leserne mest mulig gratis. Brukerne av Internett har rett og slett blitt bortskjemte."

Til toppen