Finanskrisen løfter nettprogram-bransjen

Programvare levert over nett øker fort, viser ferske Gartner-tall.

Den store dreiningen i programvarebransjen i retning av å servere løsningene over nett og la den enkelte brukeren sitte i en nettleser, er preget av stor usikkerhet. Kundene ser ut til å juble over løsninger som Google Mail, Microsoft Hotmail eller Zoho Writer, fordi slipper å installere og drifte løsningene selv. På sin side sliter leverandørene med overgangen og med å ta seg betalt når aktører som Google og Zoho deler ut så mye gratis.

Nettleserlevert programvare har mange navn, men Gartner bruker betegnelsen Saas – «Software as a service» – og legger nå tall på bordet som understreker utviklingen.

For Gartner har gått gjennom kommersielle Saas-leverandører, og avdekker flere interessante sider ved dette markedet. Svært mye er dekket av gratisløsninger fra aktører som Google og Microsoft, og gjør det vanskelig for aktører som vil ha betalt.

På den andre siden er det betalingsvilje på mange fronter. Den globale omsetningen av Saas endte på 6,6 milliarder dollar i fjor. Det vil øke til 9,6 milliarder dollar i år, en vekst på hele 22 prosent, spår Gartner. Veksten vil fortsette like bratt i årene fremover. I 2013 vil det globale salget av programvare over nett ende på 16 milliarder dollar, spår analyseselskapet.

En umiddelbar årsak er at finanskrisen presser på IT-budsjettene, skriver Sharon Mertz, analysedirektør i Gartner. Hun påpeker at den initiale skepsisen over stabilitet og sikkerhet har forsvunnet etter hvert som mange nok har brukt nettbasert løsninger privat.

Gartner sier ikke noe om bruken av gratisløsninger, men det er to markeder som skiller seg ut når det gjelder betalingsvilje. Selv om det finnes en lang rekke gratisløsninger for diverse kommunikasjon og samarbeidsbehov, er det stor betalingsvilje for mer avanserte løsninger. Også løsninger for CRM (kundeadministrasjon) er blitt et stort marked.

Her er tallene fra Gartner:

Til toppen