Finanskrisen rammer India

Indiske IT-ansatte frykter for sine jobber, etter oppsigelsesrunder og svakere utsikter.

India har opplevd en kraftig vekst etter at offshoring av IT-jobber og andre tjenester tok av. Så og si alle store aktører, og også mange mellomstore selskaper og noen små, har i en eller annen grad satt ut oppdrag til lavkostlandet med stor tilgang på godt utdannet arbeidskraft.

Tjenesteutsettingen har pågått i flere tiår, men det var først etter at dotcom-bølgen sprakk, at det virkelig tok av. Under dotcom-tiden ble kommunikasjonsløsningene kraftig oppgradert, og det ble lagt mye dyr fiberkabel på bunnen av sjøen. Mange av selskapene som investerte i utbyggingen gikk konkurs, og det gjorde at senere aktører fikk kjøpt god kapasitet for en billig penge.

Kombinasjonen av et folkerikt land, lave lønninger, god realfagsutdannelse og en kultur for god service ga India et stort konkurransefortrinn i den globale konkurransen, og mange ansatte i vestlige land frykter å miste jobben til en lavkostarbeider i India.

Nå opplever også indiske IT-ansatte frykt for jobbene sine som en følge av den globale finanskrisen.

Indiske bedrifter tråkker på bremsen og rekrutterer ikke like aktivt som før. De fryser lønningene, utsetter nye investeringer og sier opp flere tusen programmerere og ansatte på Call sentere, ifølge International Herald Tribune.

- Det er mye selvgranskning om hva dette betyr og når det vil ta slutt, sier Nandan Nilekani, nestleder i styret til Infosys, til International Herald Tribune.

Infosys er en av de største indiske IT-selskapene, og er således en av de få indiske IT-gigantene som har klart å få fotfeste internasjonalt. De fleste IT-selskapene i India er underleverandører til utenlandske aktører, og da først og fremst amerikanske IT-giganter.

- Historisk sett, når det gjelder innovasjon, er indiske selskaper relativt svake sammenlignet med verdens IBM-er og Accenture-selskaper, sier Partha Iyengar, analysesjef for Gartner i India, til International Herald Tribune.

Finanskrisen betyr ikke at de indiske IT-selskapene har stagnert fullstendig. Foreløpig er det snakk om en redusert vekst. Infosys har for eksempel kuttet sine egne prognoser fra en vekst på 19 til 21 prosent, ned til mellom 13 og 15 prosent.

Det er fortsatt et raskt veksttempo sett i forhold til selskapets størrelse. Utfordringen er at indiske selskaper er avhengig av veksten for å ta unna de mange nyutdannede, og det skaper uro at ingen vet om dette bare er begynnelsen på nedturen.

Indiske IT-selskaper er i stor grad avhengig av den internasjonale finansnæringen, og den er en av de hardest rammede bransjene. To tredjedeler av oppdragene kommer også fra USA, landet som er blant de som merker mest til finanskrisen.

Nå er det ikke helt sikkert at finanskrisen til syvende og sist blir en fullblåst krise for India. Som nevnt innledningsvis, fikk India et stort løft da dotcom-krisen slo ut i full blomst. Mange indere tror også fortsatt på at dette tjenesteutsettingsmarkedet er «recession proof», det vil si immun mot nedturen.

Likevel har utelivet merket at indiske IT-ansatte har roet seg ned på utelivsaktiviteten, og at de ikke lengre er like attraktive i de arrangerte ekteskapene som er så vanlig i India. Det siste halvåret skal flere familier ha nektet å akseptere ektemenn med jobb i IT-bransjen fordi jobbene ikke anses som trygge lengre.

En av Infosys store konkurrenter, Wipro, kuttet 2,5 prosent av arbeidsstokken sin i årets andre kvartal.

Indian National Association of Software and Service Companies (INASSC) har estimert at India vil skape 50.000 færre IT-jobber i 2008, enn i 2007. Det vil likevel bli 200.000 flere jobber.

Det store spørsmålet for indere er om prognosene er til å stole på. Finanskrisen har tatt mange på sengen, og internasjonalt er det få analytikere som kan skryte på seg å ha truffet med sine spådommer i 2008.

Til toppen