Finanskrisen stopper ikke e-handelen

Mens e-handelen går tilbake i Norden, e-handler nordmenn som aldri før.

På tross av den globale finanskrisen har både e-handlerne og e-butikkene fortsatt høye forventninger til fremtidig netthandel. Og nordmenn er absolutt mest optimistiske. 82 prosent av de norske e-butikkene forventer høyere eller mye høyere omsetning de kommende 12 måneder. Hos e-handlerne er det tilsvarende tallet 39 prosent, mens 46 prosent forventer samme nivå som nå.

Antall kjøp som den enkelte nordiske e-forbruker har foretatt på nettet er økende, mens det gjennomsnittlige beløp er svakt fallende. Kun norske e-handlere opprettholder samme gjennomsnittsnivå som for et halvt år siden.

Nordmenn er de som handler for mest penger. I snitt har norske e-handlere kjøpt varer og tjenester for 6.245 kroner siste halvår, i snitt over tusen kroner per måned. Nordmenn handler i snitt for 45 prosent mer penger enn svenskene og finnene (henholdsvis 4.310 kroner og 4.331 kroner) og 4,9 prosent mer enn danskene, som har handlet for 5.951 kroner.

Nordmenn handler nå for til sammen 35 milliarder kroner på årsbasis.

I motsetning til øvrige nordiske land øker norsk e-handel kraftig som har vokst med 17,8 prosent siden i mai 2008.

93 prosent av norske internettbrukere har handlet på nettet de siste seks måneder.

DIBS Payment Services publiserer i dag tredje utgave av DIBS e-handelsindeks, som er den eneste samlede undersøkelse av e-handelen i Norden. DIBS e-handelsindeks desember 2008 er utarbeidet i samarbeid med analyseinstituttet Zapera og inneholder tall for den nordiske e-handelen.

― Analysen tegner et bilde av at den nordiske, og spesielt den norske e-handelen, er i riktig god form, og at vi på tross av utsiktene til svakere økonomiske konjunkturer i 2009, fortsatt vil se pen vekst i e-handelen fremover, sier Halvor Kaafjeld, salgsdirektør for DIBS Payment Services i Norge.

Han mener det hele skyldes at e-handel har blitt en billig og effektiv salgskanal og at forbrukerne ser store fordeler av å kunne sammenligne produkter og priser på nettet, uavhengig av åpningstider. Samtidig opplever forbrukerne det nå trygt å handle på nettet.

Undersøkelsen viser blant annet at den samlede e-handelen for Norge, Danmark, Sverige og Finland utgjør 142 milliarder norske kroner på årsbasis, som er en svak nedgang siden i mai 2008.

13 millioner mennesker i Norden har handlet på nettet de siste seks måneder. I Norge utgjør det cirka 2,5 millioner nordmenn som svarer til 93 prosent av alle internettbrukere mellom 15 og 65 år. Norge ligger for tiden på topp i Norden med 88 prosent internettilgang blant folk.

Antall kjøp som den enkelte nordiske e-forbruker har foretatt på nettet er økende, mens det gjennomsnittlige beløp er svakt fallende. Kun norske e-handlere opprettholder samme gjennomsnittsnivå som for et halvt år siden.

Nordmenn er de som handler for mest penger. I snitt har norske e-handlere kjøpt varer og tjenester for kr 6.245 siste halvår, i snitt over tusen kroner pr måned. Nordmenn handler i snitt for 45 % mer penger enn svenskene og finnene (henholdsvis kr 4.310 og kr 4.331) og 4,9 % mer enn danskene, som har handlet for kr 5.951.

― Undersøkelsen omfatter 4.004 internettbrukere mellom 15 og 65 år, likt fordelt på Danmark, Finland, Norge og Sverige, samt 765 e-butikker i Danmark, Norge og Sverige.

Norske netthandlere kommer nå fra alle deler av samfunnet – både geografisk, demografisk, samt kjønns- og aldersmessig. Og alle forbrukerne handler nå i alle varegrupper.

Menn handler fortsatt litt mer enn kvinner. 94 prosent av norske menn har e-handlet i løpet av de siste seks måneder, mens det tilsvarende tallet for kvinner er 90 prosent.

Derimot handler nå kvinner mer enn menn i alle varekategorier, med unntak av elektronikk og tjenester. Kvinner er i overtall når det handler om kjøp for mindre beløp, mens mennene er i klart flertall i å handle for store beløp.

15-24-åringer og 55-65-åringer er felles om å handle for de minste beløpene. 45-54-åringer er storkjøperne som handler for flest kroner. 25-34-åringer handler oftest og er de langt mest aktive e-handlende.

Storkjøperne (som har handlet for over 10.000) er 63 prosent menn og 37 prosent kvinner. Hele 16 prosent av dem har handlet mer enn 25 ganger på nettet siste halvår. 26 prsoent av storhandlerne bor i Oslo/Akershus. De virkelige storkjøperne, de som har handlet for mer enn 20.000 kr, er typisk 45-54-årige menn fra Oslo/Akerhus. De tre mest populære varegruppene for storhandlerne er reiser, medier/underholdning og elektronikk.

Østfold, Buskerud, Vestfold og Telemark gjør flest småkjøp og minst storkjøp av landsdelene. Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland handler mest i mellomsjiktet. Nordland, Troms og Finnmark, sammen med Oslo/Akershus, handler for flest penger. Oslo/Akershus er storkjøperne som handler absolutt mest i kategorien over 20.000 kroner. Mens Hedmark, Oppland og Trøndelagsfylkene sammen med Hordaland, Sogn og Fjordane, og Møre og Romsdal, er de typiske snittlandsdelene mht. kjøpsstørrelsen.

Nordmenn kjøper på nettet primært for å spare tid og penger. Pris er avgjørende også når det handler om å legge en enda større del av forbruket på nettet. Billigere frakt og lavere priser er de primære insitamenter til å øke e-handelen.

I Norge er det alt overveiende betaling med kort som gjelder. Hele 85 prosent av nettbutikkene opplyser at de foretrekker kort; 58 prosent av netthandlerne. Betaling over nettbank kommer som nummer to, med henholdsvis 35 prosent og 10 prosent. BankAxess øker i popularitet; 26 prosent av nettbutikkene foretrekker nå dette.

Generelt er det en stadig stigende tiltro til sikkerheten på nettet. Kun 12 prosent av de 7 prosent som ikke har handlet på nettet opplyser nå at manglende sikkerhet er årsaken til dette. 90 prosent av e-butikkene angir at internett er en mer sikker kanal å selge gjennom, sammenlignet med en fysisk butikk.

Til toppen