Tall fra IAB viser at omsetningen fra nettannonser fortsatt vokser.

Finanskrisen stopper ikke nettet

Det tilbakelagte «krisekvartalet» var tidenes nest beste, viser annonsetall fra USA.

Da dotcom-boblen brast gikk det hardt utover nettreklamene. Nettaviser og nettjenester hadde ikke rukket å etablere seg skikkelig, og det ble en kraftig nedtur for alle internettjenester som leverte sine tjenester og sitt innhold gratis, men med annonser.

Nå regner man med at det samme vil skje igjen i dagens finanskrise, men samtidig forventes det at mer etablerte medier må ta en større del av støyten.

Nye tall fra Interactive Advertising Buerau (IAB) viser at årets tredje kvartal var et godt kvartal for internett. Reklameomsetningen steg med 11 prosent fra samme kvartal i fjor og endte dermed på 5,9 milliarder dollar.

Dette er det nest beste kvartalet noensinne. Bare fjerde kvartal i 2007 var bedre.

Fullt så rosenrødt er det imidlertid ikke. Hvis man bare ser på tallene for andre og tredje kvartal, så var veksten bare på 2 prosent.

Det spørs også hvordan det nå blir i årets fjerde kvartal. Det er normalt et godt kvartal, og tallene fra IAB viser at omsetningen som regel gjør et hopp. Så spørs det om dette hoppet er stort nok til å dekke opp for finanskrisens herjinger.

Et eventuelt fall vil heller ikke begrense seg til bare å påvirke mediebransjen. Svært mange programvareselskaper som satser på å levere sine tjenester som en tjeneste (Software as a Service) vil også bli påvirket hvis dette markedet stopper opp.

Til toppen