Finanstilsynet krever svar etter kollaps

Banker og Nets må forklare seg etter BankID-havari.

2,5 millioner nordmenn våkner onsdag morgen opp uten å kunne benytte seg av den kritiske løsningen BankID, som blant annet kreves for å logge seg på nettbank og andre sensitive nettløsninger.

Store problemer hos Nets, selskapet som drifter løsningen BankID, sørget for at systemet var nede fra tidlig morgen til kl. 12.00.

Finanstilsynet driver tilsyn med finansbransjen, herunder norske banker og de som leverer kritiske systemer. De fikk rapporter fra banker, Nets og BankID.

- Vi ser på dette som en veldig alvorlig hendelse, men rotårsaken er enda ikke kjent og vi avventer mer informasjon, sier seksjonssjef Frank Robert Berg i Finanstilsynet til digi.no.

Det er særlig to områder Finanstilsynet vil se nærmere på etter onsdagens hendelse.

- Det ene er spørsmålet er: hvilke alternative løsninger hadde bankene? De fleste hadde andre løsninger tilgjengelig enn BankID, men det var noen banker som ikke hadde helt fullgode erstatninger. Dette kommer vi til å gå videre inn på, og be om en gjennomgang, sier Berg som ikke vil kommentere spesifikke bankers løsninger nå.

Det andre spørsmålet Finanstilsynet vil spørre er hvorfor Nets ikke hadde noen fungerende reserveløsning.

- Det er noe vi vil gå etter, det var jo åpenbart at reserveløsningen ikke fungerte som den skulle. Basert på den informasjonen tilsynet har fått hittil var det denne gang ikke en endring som var årsak til hendelsen, sier Berg

- Siden det er et forskriftskrav kommer vi uansett til å undersøke om man har hyppige nok tester for å forsikre seg om at beredskapsløsningene er gode nok, og at de virker når de trengs, sier Berg til digi.no

Det er ventet at BankID og Nets vil finne årsaken til problemet i løpet av ettermidagen eller kvelden.

Til toppen