Findexa er blitt seddelpresse

Findexa tjener penger som gress, og følger oppgangen i nyttesøk på Internett.

Det må være morsomt å drive med nyttesøk på Internett om dagen. Både katalogtjenester og søketjenester gjør det svært godt. Findexa, som driver Gulesider.no og Telefonkatalogen.no, er intet unntak.

Selskapet melder om 24 prosent vekst i online-virksomheten i andre kvartal, sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Dette er likevel ikke den raskeste veksten i bransjen. Konkurrenten Eniro meldte om 36 prosent økning i omsetningen i Norge for første halvår i år.

Utfordreren Internettkatalogen.no hevder de er i rute til en omsetningsøkning på 40 prosent. Dette vil i så fall gi dem en omsetning på 53 millioner for hele 2005. Findexa er en god del større, med 56 millioner i omsetning bare i siste kvartal.

    Les også:

Hvis man ser på hele selskapet, inkludert papirkatalogene, er Findexa en storstilt seddelpresse. Omsetningen i forrige kvartal endte på 413 millioner kroner, som er en nedgang fra 416 millioner samme periode i fjor.

Papirvirksomheten er altså fallende. Men det er få andre selskaper som kan skilte med like heftig driftsmargin. Driftsresultatet (EBITDA) endte på 213 millioner kroner.

– Til tross for omsetningsnedgang innen den trykte katalogvirksomheten øker vi resultatet. Online-virksomheten fortsetter å prestere svært godt og vi er i rute med å omstille selskapet i tråd med strategien, sier administrerende direktør Cornel Riklin i en pressemelding.

Brukerne av tjenestene er også i sterk vekst, med 43,7 prosent flere brukere sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Findexa melder at de har flere nye tjenester under veis, blant annet en rubrikktjeneste, noe de kaller en "C2C portal", antagelig en kjøp-og-salg-tjeneste, og en separat tjeneste for generelt nettsøk.

Til toppen