Finn den rette smekken

Si meg hva slags musikk du liker, og jeg skal si deg hvilken bukse som passer.

Har du noensinne handlet i en klesbutikk hvor ekspeditørene virkelig var opptatt av deg og dine behov? Da har du kanskje opplevd dette: Du kommer inn i butikken og hilser pent på ekspeditøren. Hun spør deg høflig om du har lyst til å fortelle henne hva slags musikk du liker. Du har god tid, men synes musikksmak er litt privat, så derfor blir du med damen inn et lukket rom.

Der inne forteller du henne at du hater hardrock og rockabilly, er sånn passe glad i ska og latin og at du elsker ambient og world music, for eksempel.

Hele tiden er damen oppmerksom. Og interessert. Hun spør deg stadig om du nå er blitt lei av å snakke om musikk. Til sist blir alle det. Da spør damen deg om du har lyst til å snakke om stil (looks heter det på engelsk). Det vil du gjerne, for det er hyggelig å snakke med noen som virkelig er interessert i deg. Du forteller damen at du liker det moderne, at du liker å være både sporty, artsy og sexy, men at du overhodet ikke trives med å være sloppy.


Etter en stund husker du at du egentlig kom hit til butikken for å handle klær, men nå spør damen deg om ikke du vil fortelle henne litt om hva du gjør i fritiden. Og du lar deg friste til å utlevere enda litt mer av deg selv. Du danser aldri, er aldri publikum på sportsarrangement, men til gjengjeld liker du å stå på vannski, liker å lese bøker og sitte på cafe.

"Har du lyst til å se på noen klær som jeg tror vil passe for deg", spør damen. Det vil du gjerne. Hun viser deg noen jeans, et par khaki-bukser, en button down-skjorte og en klassisk Levi´s-skjorte. Og klærne hun viser deg er definitivt deg, men kanskje likevel ikke helt. Levi´s-buksen hun viser deg, heter for eksempel 550 og ikke 501. Og khaki-buksen er "loose fit".

"Si meg hva du synes," smiler damen. "Love it or leave it?". "Wanna buy it?" Klart du vil.

I virkeligheten opplever dessverre ingen av oss slikt som dette. På webben derimot, skjer det akkurat nå. Finn USA-sjappa til Levi´s og klikk på "style finder".

PS:
Jeg var nylig på et møte hvor en foredragsholder som har stor suksess som rådgiver i store norske selskaper, prøvde å gjøre seg lekker over for Thunder House. Han stilte hver enkelt deltager to spørsmål, og på bakgrunn av disse mente han å kunne fortelle oss hvem vi er og hvordan vi fungerer i jobben vår. Jeg ble litt skeptisk. På den annen side: Hos Levi´s i Amerika, vet de allerede mer om meg, enn mange av mine aller nærmeste. Der er lurt å stille spørsmål ­ om du har til hensikt å tilfredsstille behov. Hva synes du om Levi´s-butikken? Bra gjort, spør du meg.

Til toppen