Finn nettauksjon øker sikkerheten

Finn.no, Derfor etablerer selskapet et sikkerhetssenter med en egen kvalitetsansvarlig som skal påse at alle handler på Finn.no skal foregå så sikkert som mulig.

– Vi iverksetter nå mange tiltak for å sikre en tryggere handel, sier Frode Nordseth, direktør for forretningsutvikling i Finn.no.

Hver måned besøker over 2 millioner personer Finn.no. De aller fleste av disse er ærlige og ute etter en hyggelig handel, enten som kjøper eller selger. Som i alle typer handler er det nødvendig å være påpasselig fordi det alltid finnes en marginal risiko for å bli lurt.

- Nettet er fortsatt en relativt ny handelsarena for mange, og vi er opptatt av at alle skal ha en god opplevelse uttaler Nordseth, og understreker at svindel på nettet slett ikke er vanlig. Mindre enn en brøkdel av en promille av de som handler utsettes for svindelforsøk. Men én svindel er én for mye, sier Nordseth.

Det vil alltid finnes personer med uærlige hensikter, og mange av disse er utrolig kreative når det gjelder å finne nye måter å svindle på.

Noen slike svindlere opererer på internett.

- Det er vanskelig å holde tritt med oppfinnsomheten til hver enkelt av disse svindlerne, sier Nordseth. Vi har derfor valgt å ta et større grep tilknyttet sikkerheten rundt netthandel og iverksetter egne tiltak som vil gjøre det vanskelig å nå frem for dem med uærlige hensikter.

- Blant tiltakene er opprettelse av egen stilling med ansvar for kvalitet og sikkerhet, introduksjon av filter for å forhindre uønsket e-post, og bedret kontroll av annonser og annonsører, forklarer Nordseth.

– Sammen med Payex videreutvikler vi løsningen for overføring av penger mellom privatpersoner for å gjøre dette enda tryggere, og vi lanserer en egen side med råd og informasjon om hvordan kundene våre skal opptre for å få en trygg handel. Her gir vi også eksempel på ting som kan være kjennetegn på svindelforsøk slik at kunden har mulighet til å lære hva de skal styre unna.

Til toppen