Finn.no vil ikke vinne noen designer-pris, men det er hele poenget, mener sjefsarkitekt Jon Gunnar Wold.

Finn.no: Kjip med vilje?

Finn har et kjedelig design, men det er helt bevisst, ifølge designarkitekt Jon Gunnar Wold.

Finn er i dag en pengemaskin, selv om de i 2002 var teknisk konkurs.

På rubrikkmarkedet har Schibsted lykkes på en måte som gir selskapet respekt langt utenfor Norges grenser. Det amerikanske prestisjeuniversitetet Harvard har blant annet laget et eget såkalt «bussiness case» om Schibsteds håndtering av overgangen til nettet, og Finn utgjør en stor del av dette caset.

Suksessen skyldes at Finn utelukkende har fokusert på brukeropplevelser, framholdt tidligere designarkitekt i Finn, Jon Gunnar Wold under webdagene i forrige uke.

Det Finn gjør når en vare legges ut for salg er å tilrettelegge for at en selger møter en kjøper. Det gjøres ikke om Finn står i forgrunnen.

Skjermklipp fra Finns utseende fra nettsiden ble lansert som Vis@visen i 1996 til det Finn.no er i dag der de viser sitt karakteristiske grå/blå utseende. Selv om noen synes designet er i overkant tilbaketrukkent, er strategien bevisst, sier Wold.

- Finn.no vil ikke vinne noen designer-pris, men det er hele poenget. Alt for mange bedrifter hyrer inn dyre konsulenter og designere, men det er ikke dette brukerne er ute etter, forteller han til digi.no.

Finn hadde ikke vært noe uten markedsaktørene. Derfor var designermålet i 2002 å være et nettsted for alle.

De tegnede ikonene for forsiden er også kjipe med vilje. Wold fremholder at et enkelt ikon med understreket link er veldig klar tekst. Ikonene er svart/hvitt fordi de skal skille seg klart ut fra varene folk selger. De er også enklere å gjenkjenne uten farger, samtidig som stilen gjenspeiler målene enkel, klar og trygg.

Wold referer til Jared Spool og undersøkelser av eBay som sier at suksess er basert på brukeropplevelse som helhet, ikke logo, profil, font eller visuelt budskap.

På bloggen brukskvalitet kan man lese mer om nettstedet Finn.no.

Wold jobber nå i konsulentselskapet Steria.

    Les også:

Til toppen