RESULTATERFINANS

Finn.no skal pløye ny mark

Schibsteds rubrikktjeneste Finn.no er i ferd med å tråkke opp nye stier i Internett-verdenen. Nå skal de ikke lenger kun være en formidler av annonseplass, men også ta del i produktformidlingen mot leserne.

18. okt. 2000 - 12:30

Finn.no som enkelte mener er et nytt gullegg fra Schibsteds rugekasse, har allerede fått en meget sterk posisjon i det norske Internett-markedet. Som den aller største aktøren i rubrikkmarkedet har de også en unik posisjon ikke bare mellom kjøpere og selgere, men også overfor tredjemann som har penger å tjene på disse to grupperingene. Denne posisjonen skal nå Finn.no dra nytte av, ved også å ta en bit av kaken på tjeneste- og produktformidling .

- Vi har en forretningsplan der vi ønsker å skape et komplett tilbud for sluttbruker som er i markedet, og dette omfatter ikke bare formidling av boliger og biler til salgs. Det betyr at vi går fra å være en online rubrikkdatabase til å bli en fullverdig markedsplass for alle slags tjenester og produkter som passer inn i denne handelsprosessen. Vi tenker veldig mye konseptuelt og helhet for Finn.no i den fasen vi nå er inne i, og vi tar dette sakte ettersom vi beveger oss på relativt upløyet mark, forteller direktør for forretningsutvikling i Finn.no, Endre Kolbjørnsen til digitoday.no.

Kolbjørnsen viser til at Finn.nos lesere befinner seg i en "handlemodus" hvor man også har et stort behov for andre tjenester og produkter enn bare selve varen man leter etter.

- Bare tenk på alt som skal gjøres ved kjøp av en bolig. Man skal ha finansiering på plass, forsikring av det nye huset, flytting og vask av den gamle leiligheten og så videre. Og naturlig nok kan dette utvides til også andre segmenter av tjenesten enn bare bolig, hvor man trenger andre tjenester. Noen eksempler kan være forsikring på bil, reperasjon av bilen, pesonlig økonomi ved jobbskifte og mye mer, forteller Kolbjørnsen.

Så langt har Finn.no kun deltatt i denne prosessen som en tilbyder av annonseplass til tjenesteleverandører på sidene. Nå går selskapet et steg lenger og tar i bruk nye muligheter.

- Vi ønsker å 'touche' andre verdikjeder enn de vi er inne i dag, uten at noen skal bli tråkket på tærne, for annonsørene er viktige for oss. Vi ser for oss at den merverdi og gevinst som blir skapt for de aktører som blir deltagende vil bli gjenstand for en fordeling mellom oss og aktørene, slik at både vi og våre partnere vil tjene på dette, sier direktør Kolbjørnsen til digitoday.no.

Han har stor tro på at dette skal kunne gi et betydelig bidrag til Finns inntekter.

- Den gamle annonsemodellen med bannerannonser og knapper tror vi ikke vil være like attraktive i fremtiden. Denne modellen er derfor en måte å integrere annonsørene på inn i tjenesten. Dette er nettopp den store foredelen med Internett kontra gamle aviser. På nettet er interaktiviteten mellom bruker, leverandør og publisator mye større.

Ifølge Kolbjørnsen er Finn nær en sluttføring av et samarbeid med en finansinstitusjon som kan være med på å teste dette ut overfor kundene i forbindelse med boligkjøp. I dag er det enkelt å få en kredittvurdering på en aktuell kunde, og veien derfra til å kunne innvilge et lån, er meget kort.

- Finn.no vil derfor kunne delta i prekvalifiseringen av kundene overfor alternative banker som kan gi leserne tilbud om ulike finansieringsprodukter. Det er allerede flere europeiske tjenester som eLoan.com og bolandirekt.nu , er på vei mot Skandinavia og Norge. Vi tror bankene ønsker å være forberdt på deres ankomst, sier Kolbjørnsen.

Finn regner med å ha det meste på plass innen juletider, hvor selskapet har funnet frem til en mer endelig form for konseptet.

- Vi er allerede i en prosess med aktuelle kandidater som kan delta i dette. Men hvilke aktører som vi til slutt vil starte opp sammen med, er ennå ikke klart. Og vi håper at også dette skal være på plass innen jul, slik at ting ikke skal ta for lang tid, sier Kolbjørnsen.

Han innser at timing til markedet er meget vesentlig og vil være avgjørende for om det blir en suksess eller ikke. Sikkerheten på de finansielle løsninger og modenheten i markedet er i så måte også et par nøkkelord som blir viktige.

- Nettbankene i dag har en sterk vekst med stor kundetilstrømming, men det er forskjell på å betale regninger over Internett mot å finansiere et kjøp av en bolig til millioner av kroner. I så måte vet man jo ikke hvor modent markedet er siden disse produktene i dag ikke finnes på Internett, konkluderer Kolbjørnsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.