Finn saksøkt av svenske Finnmera

Mens Finn har tatt ut stevning mot Nettfinn for kopiering av navnelikhet, blir Finn stevnet i Sverige for samme ugjerning.

Finnmera.se er et selskap som har eksistert i Sverige siden januar 2003. Det svenske selskapet har samarbeidet med Google AdWords siden starten og har sponsede lenker som sitt hovedprodukt.

I september 2003 etablerte det Schibsted-eide Finn seg med den forbløffende navnelikheten Finnmer.se, som kun skilte seg ut med en mindre bokstav i navnet. Med åtte millioner friske markedsføringspenger startet Finnmer opp sin virksomhet i Sverige. Bare to uker tidligere het den samme virksomheten byt.se.

Administrerende direktør Johan Edvardson i Finnmera forteller til digi.no at selskapet umiddelbart ringte patentstyret i Sverige. Der fikk de fortalt av en jurist at Finnmera har åpenbare rettigheter til navnet, og at det ikke var nødvendig å varemerke navnet.

Finnmer kjører tilsvarende tjenester med portal for besøkende som kan bytte og kjøpe varer. Klikker man seg inn på Finnmer.se i dag blir man viderekoblet til Blocket, der man kan legge inn annonser. Edvardson i Finnmera antyder at virksomheten hadde en prislapp på 46 millioner kroner.

Schibsted omsetter i dag for 200 millioner kroner med 59 millioner kroner på bunnlinjen.

Nå har Finnmer stevnet Schibsted for navnelikheten. Ironisk nok er det nettopp av samme grunn Schibsted har saksøkt Nettfinn i Norge. digi.no omtalte for et par dager siden den langdryge rettsprosessen, der Nettfinn i tre omganger har vunnet midlertidig mot Finn.no.

    Les også:

Rettsavgjørelsen har i alle tre tilfeller vært såkalte midlertidige forføyninger som på grunn av dissens har vært påkjært videre til lagmannsretten og opphevet flere ganger av Høyesterett. Nå har Finn tatt av samme grunn av Finnmera tatt ut stevning og går til ordinært søksmål mot Nettfinn.

Dermed ser det ut til at Finn får et forklaringsproblem. Advokat for Finn, Peter G. Nitter fortalte digi.no at Finn ser like alvorlig på om navnet blir brukt som et prefiks eller suffiks. I Nettfinn kommer det som et suffiks, og kan om mulig slå enda verre ut som et prefiks som for eksempel i finnbåt.no, antyder Nitter.

Edvardson forventer at saken snart kommer opp i retten. Navneforvekslingen har skapt store problemer og forvirringer.

- Våre selgere har hatt kjempeproblemer når de nå ringer opp kunder som er forvirret over navnelikheten og har skapt stor skade, sier Edvardson.

Til toppen