Din hettegenser? Oslo politidistrikt lister nå opp stjålet gods som de har beslagslagt. Dette er ting som det til nå har vært vanskelig å få returnert til rettmessig eier.

Finn stjålet gods

Oslopolitiet åpner ny nettjeneste.

Politiet i Norge kan ikke beskyldes for å ha satset stort på selvbetjeningtjenester for publikum på internett. Deres danske og finske kolleger ligger mange år og milevis foran.

Vel ble det i 2009 endelig mulig å anmelde simple tyverier og skadeverk på web, men siden har tiden nærmest stått stille på politi.no.

Finn tilbake stjålet gods

I går dukket det imidlertid opp et flunkende nytt tilbud myntet på hovedstadens innbyggere. Politiet lanserte et eget nettsted som ramser opp stjålet gods på nett.

Her får man beskrivelser og bilder av stjålne gjenstander som politiet har tatt i beslag, samt en søkemulighet. Tjenesten er en prøveordning og gjelder kun ting som er beslagslagt i Oslo.

Gammel idé

Det er vinningsavsnittet på Majorstuen som kom opp med ideen, allerede for flere år siden, forteller fungerende IT-sjef Bente Haugen i Oslo politidistrikt til digi.no.

– De tar veldig mange beslag som aldri kommer tilbake til de rettmessige eierne, sier Haugen.

Kostet minst 1,3 millioner

Hun har vært prosjektleder for nettjenesten, et arbeid som startet opp med forprosjekt i september i fjor. Politidistriktets IKT-avdeling laget selv kravspesikasjon og har fått bistand fra Politidirektoratet og Politiets data- og materialtjeneste.

Tidligere i år ble oppdraget lagt ut med et såkalt minianbud, der blant annet konsulentselskapet Steria sikret seg en rammeavtale.

I innleide konsulenttimer, testing, drift, lisensavgifter og sikkerhet har tjenesten kostet rundt 1,3 millioner kroner, forteller Haugen. Det inkluderer ikke politiets interne timer.

– Det er vesentlig å fremheve Steria som samarbeidspartner. De har hatt tre konsulenter sittende hos oss i litt over to måneder fra mai. Vi er veldig fornøyd med jobben de har gjort, sier IT-sjefen.

– Det er morsomt å få til en tjeneste som bistår de operative (politiet), og ikke minst som er i dialog med publikum.

Løsrevet

Nettjenesten er utformet med .NET-teknologi og er sammensatt av ulike komponenter. Systemet består ellers av to deler, en del synlig for publikum, og en administrativ del i bakkant der politiet legger ut innholdet.

Tjenesten er ikke integrert med politiets øvrige systemer. Det skyldes ifølge Haugen at det såkalte politinettet i dag ikke har muligheter for å integrere interne data ut mot publikum.

Haugen ser for seg at samme løsning senere kan bli klonet og brukt til andre formål som oppramsing av hittegods. Det burde ikke være noe i veien for at også at politidistrikt tar i bruk løsningen hvis den blir en suksess.

    Les også:

Til toppen