Finn ut hva som skrives om deg

Googles roboter overvåker det norske nyhetsbildet.

For snart syv år siden lanserte Google sin nyhetsovervåkningstjeneste Google Alerts.

Verktøyet lar deg følge med på nyhetsbildet, og få beskjed når noen skriver om relevante tema i nyhetsartikler, bloggposter eller øvrige nettsider.

I alle disse årene har tjenesten, uvisst av hvilken grunn, bare vært tilgjengelig for engelskspråklige kilder. Det har begrenset nytteverdien for mange.

Men i forrige uke lanserte Google omsider tjenesten også her til lands. Velkommen til Google-varsleren, heter det.

Dermed får et knippe norske aktører kraftig konkurranse. Google-tjenesten er nemlig helt gratis, som vanlig.

Overvåkning av det norske mediebildet har i mange år vært en betalt tjeneste, levert blant annet av selskaper som Cyberwatcher og Retriever.

Hva som skrives om en bedrift, et tema, produkt og lignende kan være virksomhetskritisk informasjon i mange sammenhenger. For andre kan medieovervåkning være en del av en aktiv kundepleie, for eksempel hvis noen skriver noe negativt om selskapet ditt.

Rapportene Google tilbyr er selvsagt ikke like omfattende som medieovervåkernes profesjonelle produkter (enkelte leverer også klipp fra papiraviser og etermedier), men kan trolig fungere like godt for mange. Og til en langt billigere penge.

I Google Alerts definerer du på forhånd et knippe søkeord, for eksempel bedriftens navn, konkurrentenes produkter, en spesiell sak (har svineinfluensaen gått av moten?) eller hva det måtte være.

Etter hvert som ny informasjon publiseres på nettet, og fanges opp av søkemotoren, får du innholdet automatisk levert rett i innboksen. Du velger selv hvor ofte du ønsker å motta slike meldinger.

- Flere millioner brukere rundt i verden bruker Google Alerts til å lete på internett etter informasjon de er interessert i, skriver Google i en pressemelding om den norske lanseringen.

Her kommer de også med et par eksempler på typisk bruk av tjenesten:

  • Bedrifter kan følge med på hva som skrives om et selskap og deres produkter i aviser, omtaler, på blogger og av kunder.
  • Bloggere bruker Google Alerts til å følge med på hva som skjer innenfor de områdene de skriver om, og for å følge gangen i større saker etter hvert som de utvikler seg.
  • Få beskjed hvis noen skriver om deg, eller se hva som skjer i nabolaget.
  • Få de siste nyhetene om en kjendis eller idrettsstjerne.

For å komme igang med tjenesten må du ha konto hos Google. Besøk deretter google.no/alerts.

    Les også:

Til toppen