Finner stadig nye kanaler for internettannonser

Finn.no har inngått samarbeidsavtale med Allers Familie-Journal. Nå kommer annonsebladene FINN bil og båt på markedet.

Allers Familie-Journal (AFJ) utgir fra før Bilmarkedet (hver 14. dag) og Båtmarkedet (månedlig). Nå skal selskapet samarbeide med FINN.no for å gi ut bladene FINN bil og FINN båt. I tillegg vil det komme et FINN MC-blad

- Vi skal levere innhold til bladene, mens Aller skal ta seg av det praktisk rundt blant annet jobben med distribusjon og tilrettelegging, sier Christian Berg, markedsdirektør i Finn.no.

Avtalen er eksklusiv, og det ligger ikke i planene at AFJ skal levere innhold selv.

- Vi deler et eventuelt overskudd, sier Berg videre og har like store ambisjoner som sin kollega i Allers, administrerende direktør Roger Hansen om å bli markedsleder for denne type nisjeblader.

- AFJ har sammen med FINN.no nå en unik mulighet til å ta større andeler i bruktblad-markedet takket være FINN.nos størrelse når det gjelder antall biler og båter som til enhver tid ligger til salgs på nettet. Ingen av dagens konkurrenter i bladmarkedet vil kunne fremvise en større bredde, noe som vil være den store styrken til FINN bil og FINN båt sier Hansen i en pressemelding.

Årlig annonseres det mer enn 150.000 brukte biler på FINN bil, og flere tusen privatpersoner legger selv ut bilen til salgs på FINN bil månedlig.

På FINN bil og båt finnes det til daglig mer enn 19.500 biler, motorsykler og båter til salgs. Det er tilknyttede bil- og båtforhandlere (i dag er det rundt 700 tilknyttede bilforhandlere) og privatpersoner oppdaterer Internett-tjenesten.

For Finn.no er det første gang selskapet gjør et fagblad-samarbeid.

- Vi har tro på papirmediene, de er interessevekkere. For oss er det essensielt at print og nett fungerer sammen. Nå får vi en sammensetning på nett, i spesialblader og avis som blir veldig sterk. Vi har som ambisjon både å ha basen og være mediet som folk velger. Det vil si at vi vil være i de kanalene som forbrukerne velger, enten det er nett, papir, mobiltelefoner eller i andre kanaler, sier Berg som hevder at Internett forsatt er hovedkanalen for selskapet, som har Aftenposten som majoritetseier:

- Det er nettet som er hovedvirksomheten vår. Men vi vurderer selvsagt andre kanaler fortløpende, sier Berg til digi.no.

FINN bil vil bli ukentlig ekspress-distribuert via Bladcentralen, med et opplag på 28.000 eksemplarer. Første utgave vil være i salg fra onsdag 22. januar. FINN båt vil komme ut med varierende frekvens, avhengig av sesong. Første utgave vil være i salg fra 17. februar 2003, distribuert i et opplag på 20.000 eksemplarer.

Til toppen