Finsk spillselskap har sans for jenter

Finske Meet Factory har laget plattformen Rallying Cry for interaktive virtuelle verdener i 3D. I første omgang er unge jenter målgruppen de har mest tro på.

Selskapet var blant dem som presenterte seg på dagens arrangement i digitoday.no/trend: Partner Search in mCommerce - Finland, Norway and Beyond.

Daglig leder Andy Best sa at sunne økonomiske hensyn tilsier at jenter er en viktig målgruppe for interaktive tjenester over det mobile nettet.

- De som bidrar til inntekter for verdiøkende tjenester over det mobile nettverket er i dag først og fremst aldersgruppen under 35 år. Ser vi på aldersgruppen under 18 år bruker jenter og gutter slike tjenester like mye. Forskjellen er først og fremst at økningen er sterkest blant jentene.

Best definerer forretningsideen til Meet Factory som "teknologi og innhold til konvergerende media". Han tilbyr Rallying Cry som en plattform for "dype, interaktive opplevelser" med brukerdrevne tjenester innen virtuelle fellesskap. Det tar litt tid før han innrømmer at det er spill det dreier seg om. Han vil distansere seg fra dagens enkle tilbud, og understreker, kanskje i tråd med sin primære målgruppe, at dataspill byr på rikere opplevelser og går dypere ned i følelsesverden.

Det dreier seg dessuten ikke bare om interaktivitet og fellesskap. Det dreier seg også om å utnytte de nettverkene der målgruppen faktisk finnes, nemlig de mobile nettene.

Hvis du ikke har tilgang til en PC, skal du kunne bruke SMS-meldinger til å pleie ditt virtuelle hus, og alt det inneholder av virtuelle planter og husdyr. Når mobilnettene gjøres raskere, kan tekstmeldinger erstattes av fargerike og animerbare tredimensjonale avatarer.

- Vi tilbyr mer enn bare teknologi. Innebygget i konseptet er det sosiologene kaller "social engineering". Vi kan kalle produktet vårt for "livsstilmotor".

I forrige uke lanserte Meet Factory pilotprosjektet Iceborg.com på det vanlige Internettet. Det skal illustrere prinsippene som gjør at brukerne bindes følelsesmessig til en tjeneste. Dette er viktig en forutsetning for at tjenester skal gjøre opphavet rikt. Opphavet tjener ikke bare på abonnementsavgiften. Tjenesten kan også gjøres til en formidler av målrettet markedsføring.


Jenter er bare begynnelsen. Best innrømmer at det ikke ligger noe spesielt feminint i selve konseptet. Derfor vil plattformen utvikles til å kunne rettes mot andre enn tenåringsjenter, lover han.

Selskapet er i rask vekst, fra tre ansatte i august til 17 ansatte i dag. 14 av disse er innen utvikling. En av markedsfolkene er plassert på Hawaii, i flyavstand mellom viktige markeder i henholdsvis Asia og fastland-USA.

Til toppen